Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.11779/249
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorYavuz, H. Melis-
dc.contributor.authorSelçuk, Bilge-
dc.date.accessioned2019-02-11T15:15:05Z
dc.date.available2019-02-11T15:15:05Z
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationSelçuk, B. & Yavuz, H. M. (2018). Erken çocukluk gelişimine dair Türkiye bulgularına bakış, Journal of Early Childhood Studies, 2, ss.334-363. DOI : 10.24130/eccd-jecs.196720182271en_US
dc.identifier.issn2564-7601-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.24130/eccd-jecs.196720182271-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.11779/249-
dc.description.abstractEarly childhood is a period during which brain development is at its highest and the social and cognitive skills start to develop. In this paper, we summarized our studies in which we investigate the skills that emerge in early childhood years, and the factors associated with the development of these skills in different populations (typically developing children and children with atypical development, typical and atypical rearing contexts). We examine our results in light of the findings of the previous literature. The results of our studies suggest that two skills, namely receptive language and executive function are critical for psychological well-being and optimal development. In this review we compile our findings about the factors influencing the development of these skills, the mechanisms of this influence. We also discuss the applied implications of our findings.en_US
dc.description.abstractErken çocukluk, beynin gelişiminin en yoğun olduğu, bilişsel ve sosyal becerilerin temellerininatıldığı bir dönemdir. Bu makalede, erken çocukluk döneminde ortaya çıkan becerilerinbağlantılarını ve gelişimlerinde rolü olan unsurları farklı örneklemlerde (tipik ve atipik gelişimgösteren çocuklar, tipik ve atipik gelişimsel bağlamlarda yetişenler) incelediğimiz araştırmalarımızıözetliyor, sonuçlarını diğer literatür bulgularıyla birlikte değerlendiriyoruz. Bulgular iki becerinin,alıcı dil ve yönetici işlev becerilerinin çocuğun psikolojik esenliği ve optimal gelişimi için kritikolduğunu ortaya koyuyor. Bu becerilerin gelişimine hangi unsurların nasıl etki ettiğini gösterenaraştırma sonuçlarımızı derliyor, uygulamaya dair önermelerini tartışıyoruz.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisher5.Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi Özel Sayısıen_US
dc.relation.ispartofJournal of Early Childhood Studiesen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAlıcı dilen_US
dc.subjectPsikolojien_US
dc.subjectÇevreen_US
dc.subjectGelişimen_US
dc.subjectDil becerisien_US
dc.subjectErken çocukluken_US
dc.subjectYönetici işleven_US
dc.titleErken Çocukluk Gelişimine Dair Türkiye Bulgularına Bakışen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.24130/eccd-jecs.196720182271-
dc.authoridBilge Selçuk / 0000-0001-9992-5174-
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.identifier.endpage363en_US
dc.identifier.startpage334en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.volume2en_US
dc.departmentİİSBF, Psikoloji Bölümüen_US
dc.identifier.trdizinid322110en_US
dc.institutionauthorYavuz, H. Melis-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypeArticle-
item.languageiso639-1tr-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
crisitem.author.dept04.02. Department of Psychology-
Appears in Collections:Psikoloji Bölümü Koleksiyonu
TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Erken cocukluk.pdfYayıncı Sürümü642.48 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

52
checked on Nov 18, 2024

Download(s)

10
checked on Nov 18, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.