Predicting Customer Perfection on Brands Functional Near-Infrared Spectroscopy Measurements

dc.contributor.advisor Koç, Utku
dc.contributor.author Kemerci, Emre
dc.date.accessioned 2019-11-12T13:42:05Z
dc.date.available 2019-11-12T13:42:05Z
dc.date.issued 2019
dc.description.abstract Customer perception on the brands have importance to give strategic decisions by marketing professionals. In classical ways, customer perception on brands are researched through conducting field surveys. Similarly, neuromarketing discipline have studies on customer behaviors, their perceptions, communication techniques etc. under the frame of decision-making process of human. In neuromarketing, functional near-infrared spectroscopy (fNIRS) is a technology used to measure oxy and deoxy hemoglobin concentration in the tissues in order to enable to analyze hemodynamic responses of the brain activities. In this study, a group of participants’ activations of prefrontal cortex so the hemodynamic responses that were collected against a set of stimuli, which is a brand logo and adjective associated with the brand is used as dataset. Measured hemodynamic response metrics are oxygenated hemoglobin (HbO), deoxygenated hemoglobin (HbR), total hemoglobin (HbT) and Oxygenation (Oxy) and the dataset includes 168 participants’ measurements for 30 stimuli. In addition, the information regarding the responses of the participants and common perception of stimuli (field study results for same stimuli) are also exists in dataset. The aim of the project is to predict through machine learning algorithms whether relation between brand and the relevant adjective is Positive, Negative or Neutral using these feature set. As methodology of this study, fNIRS measurements in the data is cleaned and Null values are handled, measurements are consolidated per participant and stimuli with two different method as feature creation and classification algorithms are used as supervised learning to predict brand perception. In conclusion, performance of support vector classifier and XGBoosting algorithms are become very low, slightly over 50% accuracy despite the optimization with different classifier parameters. Further studies are addressed as performing feature engineering studies with different options.
dc.description.abstract Markalar üzerindeki tüketici algısı, pazarlama profesyonellerinin stratejik kararlar vermesi açısından önem kazanmaktadır. Klasik yöntemlerde, markalar üzerindeki tüketici algısı saha araştırmaları ile incelenmektedir. Benzer şekilde nöropazarlama disiplini de insanların karar alma süreci çerçevesinde tüketici davranışları, algıları, iletişim teknikleri vb. konularda çalışma yapmaktadır. Nöropazarlama alanında beyin aktivitelerinin hemodinamik karşılıklarını analiz edebilmek üzere dokulardaki oksijenleşen ve deoksijenleşen hemoglobin konsantrasyonunu ölçmek üzere fonksiyonel yakın kızılötesi spektroskopi (fNIRS) teknolojisi kullanılmaktadır. Bu projede, bir grup katılımcının, marka logosu ve bu markaya ithaf edilmiş sıfattan oluşan bir uyaran setine dayalı prefrontal korteks aktivasyonlarını, dolayısıyla hemodinamik sonuçları veri seti olarak kullanılmıştır. Veri seti 168 katılımcının maruz kaldıkları 30 uyaran neticesinde oksijenleşen hemoglobin (HbO), deoksijenleşen hemoglobin (HbR), toplam hemoglobin (HbT) ve oksijenlenme (Oxy) metriklerini içeren hemodinamik tepkileridir. Ek olarak katılımcıların verdiği cevaplara ilişkin bilgiler ve uyaran hakkında genel kabul görmüş algı da (aynı uyaranlar için saha çalışması sonuçları) veri setinde bulunmaktadır. Projenin amacı, makine öğrenmesi algoritmaları ile marka ve marka ile ilişkilendirilmiş sıfat arasındaki ilişkiyi Pozitif, Negatif ya da Nötr olarak sınıflandırarak tahminlenmesidir. Çalışma metodolojisi olarak veri setindeki fNIRS ölçümleri temizlenmiş, boş değerler ele alınmış, nitelik oluşturmak açısından katılımcı ve uyaran bazında ölçümler 2 farklı metot ile konsolide edilmiş ve marka algısını tahminlemek üzere güdümlü öğrenme ile sınıflandırma algoritmaları kullanılmıştır. Çalışma sonucu olarak, destek vektör sınıflandırıcı ve XGBoosting algoritmalarının performansı yapılan model optimizasyon çalışmalarına rağmen %50’nin çok az üzerinde doğruluk ile çok düşük belirmiştir. İlave çalışmalar olarak, farklı nitelik geliştirme işlemlerinin uygulanması gerekliliği adreslenmiştir.
dc.identifier.citation Kemerci, E. (2019). Predicting Customer Perfection on Brands Functional Near-Infrared Spectroscopy Measurements, MEF Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Türkiye
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.11779/1215
dc.language.iso en
dc.publisher MEF Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject fNIRS
dc.subject Brand Perception
dc.subject Neuromarketing
dc.subject Prediction
dc.subject Machine Learning
dc.subject Marka Algısı
dc.subject Nöropazarlama
dc.subject Tahminleme
dc.subject Makine Öğrenmesi
dc.title Predicting Customer Perfection on Brands Functional Near-Infrared Spectroscopy Measurements
dc.title.alternative Fonksiyonel yakın kızılötesi spektroskopi ölçümleri kullanılarak tüketicilerin marka algılarının tahminlenmesi
dc.type Master's Degree Project
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Koç, Utku
gdc.coar.access open access
gdc.coar.type text::thesis::master thesis
gdc.description.department Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Büyük Veri Analitiği Yüksek Lisans Programı
gdc.description.publicationcategory YL-Bitirme Projesi
relation.isAuthorOfPublication 033fab1f-fc1b-4bcd-a954-b68f6409c2dd
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 033fab1f-fc1b-4bcd-a954-b68f6409c2dd
relation.isOrgUnitOfPublication 636850bf-e58c-4b59-bcf0-fa7418bb7977
relation.isOrgUnitOfPublication 0d54cd31-4133-46d5-b5cc-280b2c077ac3
relation.isOrgUnitOfPublication a6e60d5c-b0c7-474a-b49b-284dc710c078
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 636850bf-e58c-4b59-bcf0-fa7418bb7977

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
EmreKemerci.pdf
Size:
990.92 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
YL-Proje Dosyası

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
0 B
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: