Alkollü İçki Sektöründe Kurumsal Sosyal Sorumluluk Çalışmaları

dc.contributor.advisor Tosun, Petek
dc.contributor.author Çokcoşkun, Güneş
dc.date.accessioned 2019-11-12T13:42:06Z
dc.date.available 2019-11-12T13:42:06Z
dc.date.issued 2019
dc.description.abstract Kurumsal sosyal sorumluluk (KSS) kavramını gönüllülük esası temeliyle yola çıkan herhangi bir firmanın çevreye karşı etik ve sorumlu davranması, karar alması ve uygulaması olarak tanımlayabiliriz. Karşımıza ilk olarak 1953’te yayımlanan H. Bowen’in “İşadamlarının Sosyal Sorumlulukları” (Social Responsibilities of the Businessman) adlı kitabında karşımıza çıkan bu kavramda Bowen iş insanlarının, toplumun değer ve amaçlarıyla örtüşen sosyal sorumluluk faaliyetlerle ilgilenmeleri gerektiğini ileri sürmüştür (Aktan, 2007). İşletmelerde sosyal sorumluluk uygulamalarının tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de hızla arttığı gözlenmektedir. Kamu kuruluşları, uluslararası kuruluşlar, sivil toplum kuruluşları (STK), özel sektör vb. aktörlerin bu alandaki uygulamalara ve bu uygulamaların teşvik edilmesine büyük ölçüde katkıları mevcuttur (Ay, Kahraman, Kacar, 2012). Bu bağlamda özellikle özel sektör grubunda sanat, spor, eğitim, insan hakları, çalışma koşulları, çevre gibi konular başta olmak üzere topluma yönelik çalışmalar yürütülmektedir. Kurumsal sosyal sorumluluk uygulamaları marka imajını koruyarak hem uzun dönemde kar elde etmeye hem de bir sosyal amaca hizmet etmeye olanak vermektedir. Örneğin, Koç Grubu ‘Meslek Lisesi Memleket Meselesi’ sosyal sorumluluk kampanyasında Milli Eğitim Bakanlığı ile işbirliği yaparak ‘Mesleki – Teknik Eğitimi Özendirme Programı çerçevesinde olanakları kısıtlı ilköğretim mezunu gençleri hedeflemekte ve onları desteklemektedir (Özdemir, 2009). Ulusal ve uluslararası ölçekte araştırmalar, özellikle Avrupa ülkelerinde, alkol kullanımının halk sağlığını tehdit eden sorunlar arasında ilk sıralarda yer aldığını göstermektedir. Alkol tüketimine ilişkin sorunların geniş bir yelpazede ortaya çıkması; toplumun, özellikle çocukların ve gençlerin alkole bağlı zararlı etkilerden korunması amacıyla politikalar geliştirilmesini gerektirmiştir. Bu politikalarda, genel olarak amaç, alkolün zararları konusunda farkındalık yaratılması, bilinçlendirmenin yanı sıra eğitimin sağlanmasıdır. Bu eğitimler alkollü içki satışı yapan firmaların büyük çoğunluğunun alkolün insan sağlığına yönelik zararlarını ve olumsuz sosyal etkilerini en aza indirmeyi amaçlayan projeler içerisinde bulunduğu fikrini vermektedir. Geniş kapsamlı alkol politikaları ve önleme programları bulunan firmalarda bahsi geçen bu eğitim ve bilinçlendirme çalışmaları sosyal sorumluluk projesi olarak karşımıza çıkmaktadır. Alkollü içki satışı yapan firmaların yazılı basında yer alan reklamlarında % 84’lük bir oran ile sosyal sorumluluk mesajlarına yer verdiği gözlenmiştir (Zengin, 2013). Bu genel çerçeve içerisinde bu projenin amacı, kurumsal sosyal sorumluluk kavramının alkollü içki sektöründe hangi şekilde uygulandığını örnekler ile göstermek ve buna bağlı olarak firmanın marka bilinirliğine ve dolayısı ile kurumsal marka imajına ve gelirlerine etkisinin açıklanmasıdır.
dc.identifier.citation Çokcoşkun, G. (2019). Alkollü içki sektöründe kurumsal sosyal sorumluluk çalışmaları, MEF Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, Türkiye
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.11779/1226
dc.language.iso tr
dc.publisher MEF Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.title Alkollü İçki Sektöründe Kurumsal Sosyal Sorumluluk Çalışmaları
dc.title.alternative Corporate social responsibility in alcoholic beverage industry
dc.type Master's Degree Project
dspace.entity.type Publication
gdc.author.id Hande Karadağ / 0000-0002-5388-807X
gdc.author.institutional Çokcoşkun, Güneş
gdc.author.institutional Tosun, Petek
gdc.coar.access open access
gdc.coar.type text::thesis::master thesis
gdc.description.department Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İşletme Yüksek Lisans Programı
gdc.description.publicationcategory YL-Bitirme Projesi
gdc.description.scopusquality N/A
gdc.description.wosquality N/A
relation.isAuthorOfPublication b3e4dd1a-d7d6-4a34-a4e2-d2ee2fe88aed
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery b3e4dd1a-d7d6-4a34-a4e2-d2ee2fe88aed
relation.isOrgUnitOfPublication aa50c306-d74f-4d8e-a212-4f8ad9a09cb3
relation.isOrgUnitOfPublication 5664fa6c-ff72-48d2-8431-5b401dcf7a5f
relation.isOrgUnitOfPublication a6e60d5c-b0c7-474a-b49b-284dc710c078
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery aa50c306-d74f-4d8e-a212-4f8ad9a09cb3

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Güneş Çokcoşkun_Bitirme Projesi.pdf
Size:
247.61 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
YL-Proje Dosyası

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
0 B
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: