Kriz Halinde ve Krizleriyle Mimarlık Eğitim Ortamı

dc.contributor.author Serdar Köknar, Burcu
dc.contributor.author Avcı, Ozan
dc.contributor.author Eren, Başak
dc.contributor.author Beril, Sarısakal
dc.date.accessioned 2019-02-23T07:16:12Z
dc.date.available 2019-02-23T07:16:12Z
dc.date.issued 2019
dc.description.abstract Beklenmedik bir anda ortaya çıkan ve genellikle olumsuz gelişmeleri nitelendirmek için kullanılan “kriz” kavramı, yeni fırsatlar yaratılmasına olanak tanınması bağlamında olumlu çağrışımlar da yapmaktadır. Tıp alanında yaygın olarak kullanılan kriz, hastalıklardaki dönüm noktasına işaret eder; bu dönemeç iyiye de kötüye de evrilme potansiyeline sahiptir. Köken olarak “karar vermek” anlamına gelen kriz, geçmişe ve geleceğe yönelik kararların yeniden sorgulanması gerektiğini de gündeme getirmektedir. Marc J. Neveu, “Crisis, Crisis, Everywhere” başlıklı yazısında Edmund Husserl’in 1936 yılında yazdığı “The Crisis of European Sciences and Transcendental Phenomenology” metnine referans vererek krizin öznel dünyamızla ilişkisini açıklamaya çalışır.(1) Husserl’in kısaca eleştirdiği şey, “bilimlerin nesnel modeli doğru olsa bile müşterek deneyimimizin zenginliğinin nedenini açıklayamamaları”dır. Husserl, bilimin sözde nesnel dünya görüşünü temel alan kavramın “yaşam dünyası” (lebenswelt)-müşterek yaşanan dünya- kavramı olduğunu öne sürer. Konuya bu perspektiften bakılırsa, öznelle nesnel arasında net bir ayrım yoktur. Krizde, nesnel olan yıkıldığında, bilim öncesi yaşam dünyası kalır ve Husserl’e göre bu, varoluş hissini iyileştirebilir. Dolayısıyla içinde yaşadığımız tek bir dünyadan bahsetmek yerine kendi deneyimlerimizle ürettiğimiz çoklu dünyalardan söz etmek mümkündür. Kriz anlarının bu çoklu dünyaların keşfini olanaklı hale getirdiği söylenebilir.İçinde bulunduğumuz zaman diliminin en güncel kavramlarından biri olan kriz, mimarlık eğitimi bağlamında da çeşitli konuların tartışılmasına aracılık eder: Dünyada yaşanan ekonomik, politik, ekolojik vb. krizlerin mimarlık mesleğine ve eğitimine yansımaları nelerdir? Eğitimde yaşanan krizler nelerdir? Eğitim pedagojileri öğrencilerin yaşadıkları krizleri aşmalarına ne kadar yardımcı olabilmektedir? Krizde üretim yapmak mümkün müdür? Bilginin erişiminin ve paylaşımının arttığı günümüzde, etik meseleler bir krize dönüşmekte midir? Türkiye özelinde yeni açılan üniversite ve yetersiz akademisyen ilişkisi nasıl bir krizi tetiklemektedir? Mimarlık eğitiminde dikte edilen standartlar ile aynılaşma bir tür krize mi işaret etmektedir? Ekonomik krizle yeni mezun mimarlar nasıl baş edebilirler? 2-3 Kasım 2018 tarihlerinde MEF Üniversitesi Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi’nde düzenlediğimiz 47. Mimarlık Bölüm Başkanları İletişim Grubu (MOBBİG) toplantısında(2) bu ve benzeri sorular eş zamanlı yuvarlak masa toplantılarında, mimarlık eğitiminin tüm aktörleri ile birlikte yatay bir organizasyonla dünya, eğitim, üretim, akademisyenlik, öğrenci olmak başlıkları altında tartışıldı. Bu yazı, 47. MOBBİG toplantısının tüm aşamaları boyunca bizim zihinlerimizde tetiklediği sorular ışığında mimarlık eğitimindeki olası kriz hallerini olumlu ve olumsuz yönleriyle ortamın halleri, eğitimci olmak ve öğrenci olmak ara başlıkları ile tartışmayı hedefliyor.
dc.identifier.citation Köknar, B., Avcı, O., Eren, B., Sarısakal, B., (Ocak-Şubat, 2019). Kriz Halinde ve Krizleriyle Mimarlık Eğitim Ortamı, Mimarlık, No:405, Mimarlar Odası Yayınları ss.36-39.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.11779/479
dc.identifier.uri http://www.mo.org.tr/mimarlikdergisi/index.cfm?sayfa=mimarlik&DergiSayi=419&RecID=4620
dc.language.iso tr
dc.publisher Mimarlar Odası
dc.relation.ispartof Mimarlık
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
dc.subject Architecture
dc.subject Education
dc.subject Crisis
dc.title Kriz Halinde ve Krizleriyle Mimarlık Eğitim Ortamı
dc.type Article
dspace.entity.type Publication
gdc.author.id Burcu Serdar Köknar / 0000-0002-7183-1050
gdc.author.id Başak Eren / 0000-0003-4680-5886
gdc.author.id Ozan Avcı / 0000-0003-4346-043X
gdc.author.id Beril Sarısakal / 0000-0003-3072-5611
gdc.author.institutional Serdar Köknar, Burcu
gdc.author.institutional Avcı, Ozan
gdc.author.institutional Avcı, Ozan
gdc.author.institutional Eren, Başak
gdc.author.institutional Beril, Sarısakal
gdc.coar.access open access
gdc.coar.type text::journal::journal article
gdc.description.department Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümü
gdc.description.endpage 39
gdc.description.issue 405
gdc.description.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı
gdc.description.scopusquality N/A
gdc.description.startpage 36
gdc.description.wosquality N/A
gdc.publishedmonth Şubat
gdc.wos.publishedmonth Şubat
gdc.wos.yokperiod YÖK - 2018-19
relation.isAuthorOfPublication 4b84a1ec-729f-49df-88ad-3c4984c3a779
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 4b84a1ec-729f-49df-88ad-3c4984c3a779
relation.isOrgUnitOfPublication e9bc4479-d12d-4bcd-b0cc-99f7f13fd25f
relation.isOrgUnitOfPublication 6a986831-5bc5-40ad-87d4-6a6a16f39bc6
relation.isOrgUnitOfPublication a6e60d5c-b0c7-474a-b49b-284dc710c078
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery e9bc4479-d12d-4bcd-b0cc-99f7f13fd25f

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
MIMARLIK405 _makale.pdf
Size:
363.46 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Yazar Sürümü - Makale

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.5 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: