Awareness of Misconceptions in Science and Mathematics Education: Perceptions and Experiences of Pre-Service Teachers

dc.contributor.author Birgili, Bengi
dc.contributor.author Mesutoğlu, Canan
dc.date.accessioned 2019-01-28T08:42:47Z
dc.date.available 2019-01-28T08:42:47Z
dc.date.issued 2017
dc.description.abstract This study aimed to reveal elementary science and mathematics pre-service teachers’ perceptions and experiences on misconceptions. To what extent pre-service teachers are aware of students’ misconceptions, and what they experienced about identifying and working with misconceptions were of interest for this study. Semi-structured interviews were conducted with 11 pre-service teachers from elementary science education and mathematics education programs. The results revealed that pre-service teachers had awareness on nature of misconceptions while having difficulties in providing more concise definitions of misconceptions. The misconceptions were mostly realized while giving additional examples compared to students’ explanation during teaching learning process. Another finding showed pre-service teachers believed that misconceptions might lead to academic underachievement, can have impact on other topics, can create negative symptoms of psychology, and classroom management problems. The findings were further structured into a SWOT analysis framework that can help future researchers.
dc.description.abstract Bu çalışma, fen ve matematik öğretmen adaylarının kavram yanılgıları hakkındaki algılarını ve deneyimlerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Öğretmen adaylarının öğrencilerdeki kavram yanılgılarının ne kadar farkında oldukları ve kavram yanılgılarını belirlerken ve kavram yanılgıları ile çalışırken neler deneyimledikleri bu çalışmanın kapsamı içerisindedir. Fen ve matematik eğitimi bölümlerinden 11 öğretmen adayları ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonuçları göstermektedir ki öğretmen adayları kavram yanılgılarının doğası ile ilgili bir farkındalığa sahip olmakla beraber tanımlama yapmakta zorlanmaktadırlar. Kavram yanılgıları sıklıkla ek örnekler yoluyla tespit edilmektedir. Öğretmen adayları kavram yanılgılarının sonuçlarını akademik başarısızlık, diğer konuları öğrenmeye olumsuz etki, psikolojiye olumsuz etki ve sınıf yönetimi sorunları olarak görmektedirler. Bulgular son olarak bir SWOT analizi ile geliştirilerek sunulmuştur. Sonuçlar aracılığı ile algı ve deneyimlerinin ortaya konması öğretmen adaylarının geliştirilebilir yönlerine işaret etmektedir.
dc.identifier.citation Mesutoğlu, C. & B. Birgili (2017). Awareness of Misconceptions in Science and Mathematics Education: Perceptions and Experiences of Pre-service Teachers.” Journal of Kırsehir Education Faculty [KEFAD], 18(2), 525-545.
dc.identifier.issn 2147-1037
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.11779/230
dc.language.iso en
dc.publisher Ahi Evran Üniversitesi
dc.relation.ispartof Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD)
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Teacher education
dc.subject Misconceptions
dc.subject Science and mathematics education
dc.subject Qualitative research
dc.title Awareness of Misconceptions in Science and Mathematics Education: Perceptions and Experiences of Pre-Service Teachers
dc.type Article
dspace.entity.type Publication
gdc.author.id Bengi Birgili / 121069
gdc.author.id Bengi Birgili / 0000-0002-2990-6717
gdc.author.institutional Birgili, Bengi
gdc.author.institutional Birgili, Bengi
gdc.coar.access open access
gdc.coar.type text::journal::journal article
gdc.description.department Eğitim Fakültesi, İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümü
gdc.description.endpage 545
gdc.description.issue 2
gdc.description.publicationcategory Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı
gdc.description.scopusquality N/A
gdc.description.startpage 525
gdc.description.volume 18
gdc.description.wosquality N/A
gdc.identifier.trdizinid 265307
gdc.publishedmonth Ağustos
gdc.wos.yokperiod YÖK - 2016-17
relation.isAuthorOfPublication a4a123bb-e962-4b45-8eac-f1e9d3e5bc04
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery a4a123bb-e962-4b45-8eac-f1e9d3e5bc04
relation.isOrgUnitOfPublication 59048b6f-5f65-4cee-949e-61eb50ec43ed
relation.isOrgUnitOfPublication a858b423-6107-4991-9ef6-46109894c841
relation.isOrgUnitOfPublication a6e60d5c-b0c7-474a-b49b-284dc710c078
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 59048b6f-5f65-4cee-949e-61eb50ec43ed

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
f057d163-1a88-4b6d-8a9b-a47231d0751e_20171205030.pdf
Size:
669.63 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Yayıncı Sürümü

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.5 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: