Dijital Çağda Akıllı Telefon Bağımlılığı ve Akademik Başarı Arasındaki İlişki: Öz Düzenlemenin Aracı Rolü

dc.contributor.advisor Altan, Servet
dc.contributor.author Işık, Şeyma Nur
dc.date.accessioned 2025-12-05T17:09:23Z
dc.date.available 2025-12-05T17:09:23Z
dc.date.issued 2025
dc.description.abstract Bu araştırma, üniversite öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı, öz düzenleme becerileri ve akademik başarı arasındaki ilişkileri incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada, öz düzenleme becerisinin, akıllı telefon bağımlılığı ile akademik başarı arasındaki ilişkide aracılık rolü değerlendirilmiştir. Çalışma ilişkisel tarama modeline dayalı olarak gerçekleştirilmiş ve örneklem, Türkiye'de öğrenim görmekte olan 340 üniversite öğrencisinden oluşmuştur. Veriler, Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği (Kısa Form), Öz Düzenleme Ölçeği ve öğrencilerin beyan ettikleri akademik not ortalamaları aracılığıyla toplanmıştır. İstatistiksel analizler, SPSS 30.0 programı ve Hayes'in PROCESS Makro Model 4 yapısı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Bulgular, akıllı telefon bağımlılığı ile öz düzenleme arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Ayrıca, öz düzenleme ile akademik başarı arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Aracılık analizine göre, akıllı telefon bağımlılığının akademik başarı üzerindeki dolaylı etkisi öz düzenleme aracılığıyla istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Sonuçlar, akıllı telefon bağımlılığının öğrencilerin öz düzenleme becerilerini zayıflatarak dolaylı olarak akademik başarılarını olumsuz etkilediğini ortaya koymaktadır. Bu bağlamda, öğrencilerin dijital teknoloji kullanımına yönelik farkındalıklarının artırılması ve öz düzenleme becerilerinin geliştirilmesine yönelik müdahale programlarının önem taşıdığı söylenebilir.
dc.description.abstract This study aims to examine the relationships among smartphone addiction, self-regulation skills, and academic achievement in university students. Specifically, it investigates whether self-regulation plays a mediating role in the relationship between smartphone addiction and academic achievement. The research was conducted using a correlational survey model, and the sample consisted of 340 university students studying in Turkey. Data were collected through the Smartphone Addiction Scale–Short Version, the Self-Regulation Scale, and students' self-reported academic grade point averages. Statistical analyses were performed using SPSS 30.0 and Hayes' PROCESS Macro Model 4. The findings revealed a significant negative relationship between smartphone addiction and self-regulation. Moreover, a significant positive relationship was found between self-regulation and academic achievement. Mediation analysis indicated that the indirect effect of smartphone addiction on academic achievement through self-regulation was statistically significant. These results suggest that smartphone addiction negatively affects academic achievement indirectly by weakening students' self-regulation skills. Accordingly, increasing students' awareness of digital technology use and implementing intervention programs to enhance self-regulation skills are of great importance. en_US
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=ftqJzTasnJUH9hg-S5861mvsOiIoPK8kYrdOFKxCLylCdwYpNobnip-cmUqqExST
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.11779/3157
dc.language.iso tr
dc.subject Psikoloji
dc.subject Psychology en_US
dc.title Dijital Çağda Akıllı Telefon Bağımlılığı ve Akademik Başarı Arasındaki İlişki: Öz Düzenlemenin Aracı Rolü
dc.title The Impact of Smartphone Use on Academic Achievement in the Digital Age: The Mediating Role of Self-Regulation en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Altan, Servet
gdc.description.department Sosyal Bilimler Enstitüsü / Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalı / Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı
gdc.description.endpage 70
gdc.identifier.yoktezid 967482
relation.isAuthorOfPublication 6cd623fa-ca26-4b80-91ad-48b0198e317a
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 6cd623fa-ca26-4b80-91ad-48b0198e317a
relation.isOrgUnitOfPublication a6e60d5c-b0c7-474a-b49b-284dc710c078
relation.isOrgUnitOfPublication 24e54c97-09a7-42b6-bd40-79ed35c43ff4
relation.isOrgUnitOfPublication a858b423-6107-4991-9ef6-46109894c841
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery a6e60d5c-b0c7-474a-b49b-284dc710c078

Files

Collections