Customer Segmentation of an Online Retailer

dc.contributor.advisor Demir, Şeniz
dc.contributor.author Öniz, Bengisu
dc.contributor.other 02.02. Department of Computer Engineering
dc.contributor.other 02. Faculty of Engineering
dc.contributor.other 01. MEF University
dc.date.accessioned 2019-11-12T13:42:02Z
dc.date.available 2019-11-12T13:42:02Z
dc.date.issued 2018
dc.description.abstract Data about customers and their shopping habits is one of the most valuable assets of many organizations. Processing customer data, discovering unknown patterns, and getting useful results from them are primary purposes of customer segmentation. In this study, it is aimed to segment the customers of one of the leading apparel retail companies in Turkey. The data gathered from the company's e-commerce web page consists of web analytics and product purchases of customers. For clustering customer data, K-means and Agglomerative are used, and the number of clusters is determined via different distance metrics and silhouette scores. Our analysis results show that there are differences in purchasing frequencies, quantities, campaign sensitivities, and site usage patterns among clusters. Since customers in the same cluster are expected to share common purchasing habits, we argue that this study would be of great use in loss churn analysis or in a product recommendation system.
dc.description.abstract Müşteri alışveriş alışkanlıkları verisi organizasyonların sahip oldukları en değerli kaynaklardan biridir. Müşteri verisini işleyerek, kapalı örüntüleri keşfedip, bunlardan anlamlı sonuçlar çıkarmak müşteri segmentasyonunun esas amacıdır. Bu çalışmada, Türkiye’nin önde gelen hazır giyim perakende şirketlerinden birine ait müşteri verisi üzerinden segmentasyon yapılması hedeflenmiştir. Şirketin internet sitesinden alınan müşteri verisi, müşterilere ait web analitik ve ürün alım verisini içermektedir. Çalışmamızda kümeleme algoritmalarından K-Ortalama ve Aglomeratif kullanılmış olup, farklı uzaklık metrikleri ve silüet skorlarına göre küme sayısı belirlenmiştir. Sonuçlar, kümeler arasında satın alma sıklıkları, miktarları, kampanya hassasiyetleri, site kullanım alışkanlıkları bazında farklılıklar olduğunu göstermektedir. Ayrıca, aynı küme içinde bulunan müşterilerin aynı veya çok benzer satın alma alışkanlıklarına sahip olacağı beklendiğinden segmentasyon çalışmasının çıktıları kayıp müşteri (churn) analizi ve ürün öneri sistemi için faydalı olacaktır.
dc.identifier.citation Öniz, B. (2018). Customer segmentation of an online retailer, MEF Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Türkiye
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.11779/1187
dc.language.iso en
dc.publisher MEF Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Segmentation
dc.subject Clustering
dc.subject K-means
dc.subject Agglomerative Clustering
dc.subject Kümeleme
dc.subject Segmentasyon
dc.subject K-Ortalama
dc.subject Aglomeratif Kümeleme
dc.title Customer Segmentation of an Online Retailer
dc.title.alternative Online perakende firması müşteri segmentasyonu
dc.type Master's Degree Project
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Öniz, Bengisu
gdc.author.institutional Demir, Şeniz
gdc.coar.access open access
gdc.coar.type text::thesis::master thesis
gdc.description.department Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Büyük Veri Analitiği Yüksek Lisans Programı
gdc.description.publicationcategory YL-Bitirme Projesi
gdc.description.scopusquality N/A
gdc.description.wosquality N/A
relation.isAuthorOfPublication 93fa0200-13f7-446a-bdc2-118401cab062
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 93fa0200-13f7-446a-bdc2-118401cab062
relation.isOrgUnitOfPublication 05ffa8cd-2a88-4676-8d3b-fc30eba0b7f3
relation.isOrgUnitOfPublication 0d54cd31-4133-46d5-b5cc-280b2c077ac3
relation.isOrgUnitOfPublication a6e60d5c-b0c7-474a-b49b-284dc710c078
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 05ffa8cd-2a88-4676-8d3b-fc30eba0b7f3

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
BengisuOniz.pdf
Size:
1 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
YL-Proje Dosyası

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
0 B
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: