Okulda Üniversite Modeli: Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Kesir Bilgisi Gelişiminden Yansımalar

Loading...
Thumbnail Image

Date

2017

Authors

Tunç-Pekkan, Zelha
Aydın, Utkun
Birgili, Bengi

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Kastamonu Üniversitesi

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

Through a university-school partnership, the aim of the present study was to investigate the efforts from University within School Model-based instruction, within which faculty members acted as teacher-researchers, to improve fifth grade students’ fractional knowledge. During 2014-2015, 220 fifth grade students from 2 public middle schools in İstanbul participated in the study. Two groups were selected as experimental (n= 4 classrooms) and control (n= 5 classrooms). In the experimental groups fractions was taught by teacher-researchers with University within School Model-based instruction, whereas in the control groups the fractions unit was taught by the mathematics teachers with traditional instruction. Data were analyzed by performing Independent Samples t-Test and Two-Factor ANCOVA. Additionally, students’ reflections were presented in order to provide readers with an indepth understanding of the implementation. Results revealed that University within School Model-based instruction, as compared to traditional instruction, had a significant effect on students’ fractional knowledge. Students’ reflections showed that University within School Model-based instruction improved their interest. Educational and methodological implications of the study were discussed.
Bu çalışmanın amacı Okulda Üniversite Modeli-temelli öğretim ile 5. sınıf öğrencilerinin kesir bilgisinin geliştirilmesine yönelik çabaları incelemektir. Araştırmaya 2014-2015 eğitim- öğretim yılında İstanbul ilinde bulunan 2 devlet okulunda 5. sınıfta okumakta olan toplam 220 öğrenci katılmıştır. Üniversite-okul işbirliği kapsamında yürütülen çalışmada öğretim üyeleri öğretmen-araştırmacı olarak rol almıştır., Bu çalışmada deney (n= 4 sınıf) ve kontrol (n= 5 sınıf) grubu olarak iki grup seçilmiştir. Kesirler konusu deney gruplarında öğretmen- araştırmacılar tarafından Okulda Üniversite Modeli-temelli öğretim yöntemiyle, kontrol gruplarında ise matematik öğretmenleri tarafından geleneksel öğretim yöntemiyle işlenmiştir. Elde edilen verilerin analizinde İlişkisiz Örneklemler t-Testi ve Çift-Faktörlü Kovaryans Analizi kullanılmıştır. Ek olarak, öğrencilerin uygulamaya yönelik düşünceleri hakkında bilgi edinmek üzere açık-uçlu görüş formu uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, Okulda Üniversite Modeli-temelli öğretimin geleneksel öğretime göre beşinci sınıf öğrencilerinin kesir bilgilerine istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi vardır. Öğrenci görüşlerinden elde edilen bilgilere göre Okulda Üniversite Modeli-temelli öğretimin matematik dersine ilgiyi arttırdığı görülmüştür. Çalışmanın eğitimsel ve yöntemsel uygulamaları tartışılmıştır.

Description

Keywords

Okul-üniversite işbirliği, Okulda üniversite modeli, Ortaokul matematiği, Kesirler

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

Aydın, U, Tunc Pekkan, Z, Taylan, R, & Birgili, B. (2017). Okulda Üniversite Modeli: Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Kesir Bilgisi Gelişiminden Yansımalar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25 (5), ss.1979-1994.

WoS Q

N/A

Scopus Q

N/A

Source

Kastamonu Eğitim Dergisi

Volume

25

Issue

5

Start Page

1979

End Page

1994
Page Views

180

checked on Nov 16, 2025

Downloads

287

checked on Nov 16, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

SDG data is not available