Children's Concept of Rules and Their Judgments on Crime and Punishment

dc.contributor.advisor Acar, Melike
dc.contributor.author Tangu, Sevilay
dc.date.accessioned 2024-11-05T19:54:03Z
dc.date.available 2024-11-05T19:54:03Z
dc.date.issued 2024
dc.description.abstract Turiel (1983) has documented in his studies that children judge rules differently based on different social domains. The aim of this research is to investigate how children evaluate rule violations and domain undifferentiated punishments encountered in schools and how they judge the punishments given by teachers for these situations. Additionally, students are asked to provide alternative ways for the behaviors mentioned in the stories, offering suggestions to teachers. As data collection tools, participants were initially asked four questions about their perceptions of class rules, and they were required to justify their answers. Subsequently, participants were engaged in semi-structured clinical interviews by reading six different hypothetical stories created from three social domains. The participant group of the research consists of 60 primary school students aged 6-9. The findings of the study indicate that young children (6-7 years old) perceive rules as more unchangeable compared to older children (8-9 years old). Consistent with previous studies, moral transgressions were found to be less acceptable compared to social-conventional and prudential domains.
dc.description.abstract Turiel (1983), çalışmalarında çocukların kuralları farklı sosyal alanlara göre ayırdıklarını belirtmiştir. Bu araştırmanın amacı, çocukların okullarda karşılaşılan kural ihlallerini değerlendirmeleri ve öğretmenin bu ihlallere verdiği farklılaştırılmamış cezaları nasıl yargıladıklarını araştırmaktır. Öte yandan öğrencilerin varsayımsal hikayelerde geçen davranışa alternatif bir yol sunmaları, öğretmenlere öneri vermeleri istenmektedir. Sınıf kuralları ile ilgili 4 soru sorularak cevaplarını gerekçelendirmeleri istenmiştir, ardından katılımcılara 3 sosyal alandan oluşturulmuş 6 farklı varsayımsal hikâye okunarak yarı yapılandırılmış klinik görüşmeler yapılmıştır. Araştırmanın katılımcı grubu 6-9 yaş aralığında 60 ilk okul öğrencisidir. Araştırmanın bulguları küçük çocukların (6-7yaş) kuralları büyük çocuklara (8-9 yaş) göre daha değiştirilemez bulduklarını göstermektedir. Önceki çalışmalarla paralel olarak ahlaki ihlaller toplumsal-geleneksel ve ihtiyatlı alanlardaki ihlallere göre daha az uygun bulunmuştur. Ahlaki ihlallere ise kefaretli ceza (teneffüse çıkmamak) daha uygun bulunmuştur. Bu bulgulardan yola çıkarak okullarda kuralların alanlara ayrılarak düzenlenmesi, her davranışa aynı cezanın verilmemesi çocukların davranışlarını anlamaya ve sınıf yöntemi kolaylaştırmaya yardımcı olacağı düşünülmektedir.
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=usXiZIM9Lp0wk-YzRoaT-wuPfyxb809w3oXsDIwNZcGRvDgGjWqzTdBVTsJ9i1Rk
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.11779/2418
dc.language.iso tr
dc.publisher MEF Üniversitesi
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Eğitim ve Öğretim
dc.subject Psikoloji
dc.subject Ahlaki kurallar
dc.subject Ahlaki yargı
dc.subject Eğitim
dc.subject Psikoloji
dc.subject Education and Training
dc.subject Psychology
dc.subject Moral rules
dc.subject Moral judgment
dc.subject Education
dc.subject Psychology
dc.title Children's Concept of Rules and Their Judgments on Crime and Punishment
dc.title.alternative Çocukların Kural Kavramı ve Suç ve Cezaya Yönelik Yargılarının Sosyal Alan Kuramı ile İncelenmesi
dc.type Master Thesis
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Tangu, Sevilay
gdc.author.institutional Acar, Melike
gdc.coar.access open access
gdc.coar.type text::thesis::master thesis
gdc.description.department Enstitüler, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalı
gdc.description.endpage 75
gdc.description.publicationcategory Tez
gdc.description.scopusquality N/A
gdc.description.wosquality N/A
gdc.identifier.yoktezid 887485
gdc.publishedmonth Aralık
relation.isAuthorOfPublication 0a9586ff-0efc-490b-8099-f783e8be61d9
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 0a9586ff-0efc-490b-8099-f783e8be61d9
relation.isOrgUnitOfPublication 24e54c97-09a7-42b6-bd40-79ed35c43ff4
relation.isOrgUnitOfPublication a858b423-6107-4991-9ef6-46109894c841
relation.isOrgUnitOfPublication a6e60d5c-b0c7-474a-b49b-284dc710c078
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 24e54c97-09a7-42b6-bd40-79ed35c43ff4

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
887485 (1).pdf
Size:
732.09 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections