Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.11779/1187
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDemir, Şeniz-
dc.contributor.authorÖniz, Bengisu-
dc.date.accessioned2019-11-12T13:42:02Z
dc.date.available2019-11-12T13:42:02Z
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationÖniz, B. (2018). Customer segmentation of an online retailer, MEF Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Türkiyeen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.11779/1187-
dc.description.abstractData about customers and their shopping habits is one of the most valuable assets of many organizations. Processing customer data, discovering unknown patterns, and getting useful results from them are primary purposes of customer segmentation. In this study, it is aimed to segment the customers of one of the leading apparel retail companies in Turkey. The data gathered from the company's e-commerce web page consists of web analytics and product purchases of customers. For clustering customer data, K-means and Agglomerative are used, and the number of clusters is determined via different distance metrics and silhouette scores. Our analysis results show that there are differences in purchasing frequencies, quantities, campaign sensitivities, and site usage patterns among clusters. Since customers in the same cluster are expected to share common purchasing habits, we argue that this study would be of great use in loss churn analysis or in a product recommendation system.en_US
dc.description.abstractMüşteri alışveriş alışkanlıkları verisi organizasyonların sahip oldukları en değerli kaynaklardan biridir. Müşteri verisini işleyerek, kapalı örüntüleri keşfedip, bunlardan anlamlı sonuçlar çıkarmak müşteri segmentasyonunun esas amacıdır. Bu çalışmada, Türkiye’nin önde gelen hazır giyim perakende şirketlerinden birine ait müşteri verisi üzerinden segmentasyon yapılması hedeflenmiştir. Şirketin internet sitesinden alınan müşteri verisi, müşterilere ait web analitik ve ürün alım verisini içermektedir. Çalışmamızda kümeleme algoritmalarından K-Ortalama ve Aglomeratif kullanılmış olup, farklı uzaklık metrikleri ve silüet skorlarına göre küme sayısı belirlenmiştir. Sonuçlar, kümeler arasında satın alma sıklıkları, miktarları, kampanya hassasiyetleri, site kullanım alışkanlıkları bazında farklılıklar olduğunu göstermektedir. Ayrıca, aynı küme içinde bulunan müşterilerin aynı veya çok benzer satın alma alışkanlıklarına sahip olacağı beklendiğinden segmentasyon çalışmasının çıktıları kayıp müşteri (churn) analizi ve ürün öneri sistemi için faydalı olacaktır.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherMEF Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSegmentationen_US
dc.subjectClusteringen_US
dc.subjectK-meansen_US
dc.subjectAgglomerative Clusteringen_US
dc.subjectKümelemeen_US
dc.subjectSegmentasyonen_US
dc.subjectK-Ortalamaen_US
dc.subjectAglomeratif Kümelemeen_US
dc.titleCustomer segmentation of an online retaileren_US
dc.title.alternativeOnline perakende firması müşteri segmentasyonuen_US
dc.typeMaster's Degree Projecten_US
dc.relation.publicationcategoryYL-Bitirme Projesien_US
dc.departmentBüyük Veri Analitigi Yüksek Lisans Programıen_US
dc.institutionauthorÖniz, Bengisu-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.grantfulltextopen-
item.languageiso639-1en-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairetypeMaster's Degree Project-
Appears in Collections:FBE, Yüksek Lisans, Proje Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BengisuOniz.pdfYL-Proje Dosyası1.02 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

4
checked on Jun 26, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.