Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.11779/1221
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÇakar, Tuna-
dc.contributor.authorYiğit, Leyla-
dc.date.accessioned2019-11-12T13:42:05Z
dc.date.available2019-11-12T13:42:05Z
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationYiğit, L. (2019). Machine learning applications to increase customer satisfaction ın finance sector, MEF Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Türkiyeen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.11779/1221-
dc.description.abstractIn this project, consumers’ complaints about financial data are analyzed. After the analysis, we aim to provide a tool for financial companies such as banks, Lenders that will help them in managing communication with the consumers. Our main aim is to answer the question “How do consumers feel?” This analysis will give a complete picture of consumers’ feedback. We start the project by clustering the customers into different groups. In order to classify customers, we use classification algorithms XGBOOST and Random Forest. XGBOOST is used to predict the probability of getting a complaint. XGBOOST is also tested as an ensemble learning technique. By Using Random Forest the comparison of Bagging and Boosting is performed. This kind of model is very useful for a customer service department that wants to classify the complaints they receive from their customers. These kinds of models can also be expanded into a system that can recommend automatic solutions to future complaints as they come. The topic is motivated by the researcher’s experience in finance where she intends to increase credit sell numbers by anticipating customer feelings. The data set that we use has many measures and dimensions that facilitate to use more than 3 machine learning algorithms. The complaints database is published by the Consumer Financial Protection Bureau (https://www.consumerfinance.gov/). It provides consumers’ feedback in a string format. We also aim to analyze consumers’ complaints dataset from the perceptive of a consumer dispute.en_US
dc.description.abstractBu projede, tüketicilerin finansal verilerle ilgili şikayetleri analiz edilmiştir. Uygulanan makina öğrenmesi algoritmaları sonucunda, şirketler şikayet takibini daha iyi yapacaklardır. Otomatik ve etkili çözümler sunan bir sistem bu algoritmaların çıktıları ile oluşturulabilir. Şikayet edecek müşteriler yada şikayet konuları önceden tahmin edilerek aksiyonlar alınabilir. Şikayet analizleri için temelde şu makina öğrenmesi algoritmaları kullanılacaktır: XGBOOST, Rassal Orman ve Lojistik Regresyon. Bir şirketin şikayet alma yüzdesini ya da bir müşterinin tekrar şikayette bulunma yüzdesini tahmin etmek için XGBOOST kullanılacaktır. Bu veri seti için, literatür taramalarında SVM, Regresyon, Naive Bayes gibi tekniklerin kullanıldığı görülmektedir. XGBOOST ile ansambl bir algoritma kullanılmış olacaktır. Rassal Orman kullanılarak ise Bagging ve Boosting teknikleri karşılaştırılıyor olacaktır. Bu tür bir model, müşterilerinden aldıkları şikayetleri sınıflandırmak istedikleri bir müşteri hizmetleri departmanı için çok faydalı olacaktır. Şikayet veritabanı Tüketici Finansal Koruma Bürosu tarafından sağlanmakta olup, bu veri seti tüketicilerin ipotek hizmetleri, ön ödemeli kart hizmetleri, öğrenci kredisi vb. bu linkten elde edilebilir: (https://www.consumerfinance.gov/) Projenin amacı, müşterilerin şikayet analizleri ile finansal kurumların şikayetlere hızlı, sistemli ve doğru aksiyon almalarına yardımcı olmaktır.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherMEF Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectComplaints about Financial Productsen_US
dc.subjectXGBOOSTen_US
dc.subjectExploratory Data Analysisen_US
dc.subjectRandom Foresten_US
dc.subjectFinansal Ürünler Şikayeten_US
dc.subjectVeri Analizien_US
dc.subjectXGBOOSTen_US
dc.subjectRassal Ormanen_US
dc.titleMachine learning applications to increase customer satisfaction ın finance sectoren_US
dc.title.alternativeFinans sektöründe müşteri memnuniyetini arttırmak için makine öğrenme uygulamalarıen_US
dc.typeMaster's Degree Projecten_US
dc.relation.publicationcategoryYL-Bitirme Projesien_US
dc.departmentBüyük Veri Analitigi Yüksek Lisans Programıen_US
dc.institutionauthorYiğit, Leyla-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.grantfulltextopen-
item.languageiso639-1en-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairetypeMaster's Degree Project-
Appears in Collections:FBE, Yüksek Lisans, Proje Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LeylaYiğit.pdfYL-Proje Dosyası1.03 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

2
checked on Jun 26, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.