Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.11779/1265
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorÖner, Sezgin-
dc.contributor.authorGülgöz, Sami-
dc.contributor.authorDemiray, Burcu-
dc.contributor.authorEce, Berivan-
dc.date.accessioned2019-12-12T10:34:16Z
dc.date.available2019-12-12T10:34:16Z
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationEce, B., Demiray, B., Oner, S. & Gulgoz, S. (2019). Comparison of earliest and later autobiographical memories in young and middle-aged adults. Studies in Psychology-Psikoloji Çalışmaları Dergisi. (39). 1, ss.45-78. DOI : https://doi.org/10.26650/SP2018-0037en_US
dc.identifier.issn1304-4680-
dc.identifier.issn2602-2982-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.26650/SP2018-0037-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.11779/1265-
dc.description.abstractThe current study examined earliest memories of young and middle-aged adults in comparison to a recent autobiographical memory and a free-report one from any life phase. These three types of memories were compared in terms of their memory characteristics such as vividness, emotionality, importance, confidence, and rehearsal frequency. A total of 319 young (18-30 years) and 112 middle-aged (40-65 years) adults completed the online survey. Results showed that earliest memories were rated either similar to or lower than later memories in their memory characteristics. More specifically, they received lower ratings than freereport memories in all memory characteristics whereas they did not significantly differ from recent memories only in importance and emotionality. In addition, free-report memories were highest in emotionality, importance and rehearsal frequency whereas recent memories were highest in vividness and confidence ratings. Compared to young adults, middle-aged adults provided higher ratings for all memory characteristics in general, and they further recalled earliest memories from an older age. Finally, the order of reporting the three types of memories (earliest memory first versus recent memory first) was examined with respect to its potential influence on memory characteristics and dating of the recalled memories. Results displayed no significant effect of the reporting order on memory characteristics. Dating of the earliest and free-report memories, however, was significantly affected by the reporting order. The mean age for earliest memories was higher when it was retrieved following the recent memory compared to the reporting order in which earliest memories are retrieved and reported first. Overall, results indicated that earliest memories are not particularly special compared to later memories (e.g., free-report memories) in terms of their memory characteristics, and they are vulnerable to experimental manipulation such as changing the reporting order just like other types of autobiographical memories.en_US
dc.description.abstractBu araştırma genç ve orta yaştaki yetişkinlerin en eski anılarını, yakın geçmişlerinden hatırladıkları anıları (yakın) ve hayatlarının herhangi bir evresinden hatırladıkları anıları (serbest) karşılaştırmayı amaçlamıştır. Bu üç tip anı (en eski, yakın ve serbest), canlılık, duygusallık, önem, eminlik ve tekrar sıklığı gibi anı özellikleri açısından karşılaştırılmıştır. Toplam 319 genç (18-30 yaş) ve 112 orta yaştaki (40-65 yaş) yetişkin internet üzerinden çevrimiçi olarak anketi tamamlamıştır. Bulgular en eski anıların sonraki iki anı tipine kıyasla olay özellikleri bakımından ya benzer ya da daha düşük değerlendirildiğini göstermiştir. Daha detaylı açıklamak gerekirse, en eski anıların serbest anılara oranla tüm olay özelliklerinde anlamlı düzeyde düşük değerlendirilmiş olduğu, yakın anılara kıyasla ise duygusallık ve önem özellikleri dışında geri kalan tüm olay özelliklerinde aynı şekilde düşük değerlendirilmiş olduğu gözlemlenmiştir. Buna ek olarak, serbest anıların duygusallık, önem ve tekrar sıklığı özelliklerinde en yüksek değerleri gösterirken yakın otobiyografik anıların canlılık ve eminlik özelliklerinde en yüksek değerleri gösterdiği görülmüştür. Yaş grupları arasındaki farklılıklar incelendiğinde ise orta yaştaki yetişkinlerin genel olarak tüm olay özelliklerinde genç yetişkinlere kıyasla daha yüksek değerlendirmeler yaptıkları ve en eski anılarını daha geç yaşlardan hatırladıkları gözlemlenmiştir. Son olarak, bu üç anı tipinin hatırlanma ya da rapor edilme sırasının (en eski anının ilk anlatılması veya yakın anının ilk anlatılması) olay özellikleri ve hatırlanan anıların tarihinin saptanması üzerinde olası etkileri incelenmiştir. Bulgular, anı tiplerinin rapor edilme sırasının olay özellikleri üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığını göstermiştir. Fakat, hatırlanma sırası hatırlanmış olan en eski ve serbest anıların zaman tahminlerini anlamlı düzeyde etkilemiştir. Örneğin, en eski anıların geldiği ortalama yaşın, yakın anılardan sonra çağırıldıklarında ilk olarak en eski anının hatırlandığı duruma kıyasla daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Genel olarak, bulgular en eski anıların olay özellikleri bakımından diğer anı tiplerine göre çok da özel olmadığını ve rapor edilme sırasının değiştirilmesi gibi deneysel manipülasyonların etkisine diğer anılara benzer şekilde açık olduklarını öne sürmüştür.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherİstanbul Üniversitesi Yayınevien_US
dc.relation.ispartofStudies in Psychology-Psikoloji Çalışmaları Dergisien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEn-eski-anılaren_US
dc.subjectAge group differencesen_US
dc.subjectOrta-yaşen_US
dc.subjectEarliest memoryen_US
dc.subjectMidlifeen_US
dc.subjectYaş-grupları-farklılıklaren_US
dc.titleComparison of Earliest and Later Autobiographical Memories in Young and Middle-Aged Adultsen_US
dc.title.alternativeGenç ve orta yaşlı yetişkinlerin en eski ve daha sonraki otobiyografik anılarının karşılaştırılmasıen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.26650/SP2018-0037-
dc.authoridBerivan Ece / 0000-0003-1756-9685-
dc.description.woscitationindexEmerging Sources Citation Index-
dc.description.WoSDocumentTypeArticle
dc.description.WoSPublishedMonthMayısen_US
dc.description.WoSIndexDate2019en_US
dc.description.WoSYOKperiodYÖK - 2018-19en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.identifier.endpage78en_US
dc.identifier.startpage45en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.volume39en_US
dc.departmentİİSBF, Psikoloji Bölümüen_US
dc.identifier.trdizinid357853en_US
dc.identifier.wosWOS:000473207300003en_US
dc.institutionauthorEce, Berivan-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1en-
item.openairetypeArticle-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
Appears in Collections:Psikoloji Bölümü Koleksiyonu
TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection
WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / WoS Indexed Publications Collection
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ece.pdfYayıncı Sürümü - Makale419.23 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

WEB OF SCIENCETM
Citations

2
checked on Nov 16, 2024

Page view(s)

30
checked on Nov 18, 2024

Download(s)

6
checked on Nov 18, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.