Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.11779/1863
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorÇakar, Tuna-
dc.contributor.authorBozkan, Tunahan-
dc.contributor.authorSayar, Alperen-
dc.contributor.authorErtuğrul, Seyit-
dc.date.accessioned2022-10-13T11:17:13Z
dc.date.available2022-10-13T11:17:13Z
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationBozkan, T., Çakar, T., Sayar, A., & Ertuğrul, S. (15-18 May 2022). Customer Segmentation and Churn Prediction via Customer Metrics. In 2022 30th Signal Processing and Communications Applications Conference (SIU) (pp. 1-4). IEEE. Safranbolu, Turkey.en_US
dc.identifier.issn2169-3536-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.11779/1863-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.1109/SIU55565.2022.9864781-
dc.description.abstractBu çalışmada faktoring sektöründe faaliyet gösteren müşterilerin geçmişte yapmış oldukları işlem hareketleri ve sahip oldukları risk, limit ve şirket verileri üzerinden, son işlem tarihlerinden sonra gelecek üç ay içerisinde işlem yapmaya devam edip etmemelerini veri güdümlü makine öğrenimi modelleri kullanarak tahmin edilmesi amaçlandı. Kurulan modeller sonucunda iki farklı müşteri grubunun (Gerçek ve Tüzel şirket) Kayıp Analizi (Churn) gerçekleştirildi. XGBoost modeli ile %74 ve %77 oranında F1-Skoru ile tahmin edildi. Bu modelleme sayesinde ayrılacak olan müşterilerin tahminlemesi ile birlikte bu müşteri gruplarına yapılacak özel promosyonlar, kampanyalar sayesinde müşterileri elde tutma oranının artırılması amaçlandı. Elde tutma oranlarının artması sayesinde şirket bazında işlem hacmine doğrudan katkı yapılması sağlandı.en_US
dc.description.abstractIn this study, it is aimed to predict whether customers operating in the factoring sector will continue to trade in the next three months after the last transaction date, using data- driven machine learning models, based on their past transaction movements and their risk, limit and company data. As a result of the models established, Loss Analysis (Churn) of two different customer groups (Real and Legal factory) wascarried out. It was estimated by the XGBoost model with anF1 Score of 74% and 77%. Thanks to this modeling, it was aimed to increase the retention rate of customers through special promotions and campaigns to be made to these customer groups, together with the prediction of the customerswho will leave. Thanks to the increase in retention rates, a direct contribution to the transaction volume on a company basis was ensured.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherIEEEen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessen_US
dc.subjectFaktoringen_US
dc.subjectKayıp Analizien_US
dc.subjectMakine Öğrenmesien_US
dc.subjectFactoringen_US
dc.subjectChurn Analysisen_US
dc.subjectMachine Learningen_US
dc.titleCustomer segmentation and churn prediction via customer metricsen_US
dc.title.alternativeMüşteri metrikleri üzerinden segmentasyon ve kayıp tahminien_US
dc.typeConference Objecten_US
dc.identifier.doi10.1109/SIU55565.2022.9864781-
dc.identifier.scopus2-s2.0-85138736238en_US
dc.authoridTuna Çakar / 0000-0001-8594-7399-
dc.description.PublishedMonthMayısen_US
dc.identifier.wosqualityQ2-
dc.identifier.scopusqualityQ1-
dc.relation.publicationcategoryKonferans Öğesi - Ulusal - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.identifier.endpage4en_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.departmentMühendislik Fakültesi, Bilgisayar Mühendisliği Bölümüen_US
dc.relation.journal2022 30th Signal Processing and Communications Applications Conference, SIU 2022en_US
dc.institutionauthorÇakar, Tuna-
dc.institutionauthorBozkan, Tunahan-
dc.institutionauthorSayar, Alperen-
dc.institutionauthorErtuğrul, Seyit-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.grantfulltextopen-
item.languageiso639-1tr-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairetypeConference Object-
crisitem.author.dept02.02. Department of Computer Engineering-
Appears in Collections:Bilgisayar Mühendisliği Bölümü koleksiyonu
Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / Scopus Indexed Publications Collection
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Customer_Segmentation_and_Churn_Prediction_via_Customer_Metrics.pdfConference Paper888.53 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

6
checked on Jun 26, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.