Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.11779/2236
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÇakar, Tuna-
dc.contributor.authorAyyildiz, Nur Seher-
dc.date.accessioned2024-02-08T05:53:48Z-
dc.date.accessioned2024-02-08T10:42:49Z-
dc.date.available2024-02-08T05:53:48Z-
dc.date.available2024-02-08T10:42:49Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationAyyildiz, Nur S., (2023). Segmentation for factoring customers using unsupervised machine learning algorithms, MEF Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilişim Teknolojileri Ana Bilim Dalı. ss. 1-93en_US
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShkitGBdViRW-3BSH0eyl-xmLFSrtfP10BSYbcMUfvmKS-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.11779/2236-
dc.description.abstractGünümüzde teknolojinin veri toplamayı kolaylaştırmasının önemli bir fırsat olmasının yanı sıra tüm bu verilerin yönetimini zorlaştırmakta ve veriler iyi işlenmedikçe bir anlam ifade etmemektedir. Depolanan bu veriler son derece önemlidir ve şirketler, müşterileri tarafından sağlanan verileri kullanır. Değişen dünyanın müşteri profillerinin ihtiyaçlarını yakalamak artık bir zorunluluk haline gelmekte ve firmalar için ilk sırayı almaktadır. Zamanla depolanan verinin artması ile artık veriler arasında ilişki kurmak ve bunları birbirinden ayırmak zor bir hal almıştır. Bu noktada hayatımıza makine öğrenmesi yöntemleri daha fazla dahil olmaya başlamıştır. Bu çalışmada, segmentasyonun ne olduğu ve yıllar içindeki değişiminden bahsedilmiştir. Hangi makine öğrenmesi tekniklerinin veri seçiminde faydalı olacağına değinilmiştir. Ardından olası makine öğrenmesi yöntemleri yerel bir faktoring şirketinin müşteri çek verileri kullanılarak gösterilmiştir. Bu çalışma etiketsiz verilerin gruplanmasını hedeflediğinden gözetimsiz öğrenme teknikleri üzerinde durulmuştur. Bu yöntemler arasında en popular olan K – means algoritmasının yanı sıra Hiyerarşik Kümeleme, DBSCAN, Gauss Karışık Modelleme ve Fuzzy c - Means yöntemleri kullanılmıştır. Her bir algoritma için başarı ölçütleri incelenerek uygun küme sayıları bulunmuş ve bulunan sonuçlar karşılaştırılmıştır. Kümeleme sonuçları incelendiğinde GMM ile optimal küme sayısı oldukça yüksek hesaplanmış, DBSCAN küme atayamamış, Hierarchical clustering ise zaman açısından maliyetli bulunmuştur. En iyi sonuçların K - means ve Fuzzy c - Means algoritmalarıyla elde edildiği gözlemlenmiştir.en_US
dc.description.abstractNowadays the fact that technology facilitates data collection is an important opportunity, as well as making the management of all this data difficult and makes no sense unless it is well processed. This stored data is extremely important, and companies use data provided by their customers. Catching the needs of the customer profiles of the changing world is now a necessity and takes the first place for companies. With the increase in the amount of stored data over time, it has become difficult to establish a relationship between the data and to separate them from each other. At this point, machine learning methods have become more involved in our lives. In this study, what segmentation is and its change over the years are mentioned. It has been mentioned which machine learning techniques will be useful in data selection. Then, possible machine learning methods are shown using the local factoring company's customer check data. Since this study aims to group unlabeled data, unsupervised learning techniques are emphasized. Among these methods, Hierarchical Clustering, DBSCAN, Gaussian Mixed Modeling methods, Fuzzy c - Means were used besides the most popular K-Means. The success criteria for each algorithm were examined and the appropriate cluster numbers were found, and the results were measured. When the clustering outcomes were examined, the optimal number of clusters was calculated very high with GMM, DBSCAN could not assign clusters, and Hierarchical clustering has been found to be very costly in terms of time. It was observed that the best results were obtained with the K - Means and FCM.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherMEF Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectBilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrolen_US
dc.subjectComputer Engineering and Computer Science and Controlen_US
dc.titleSegmentation for factoring customers using unsupervised machine learning algorithmsen_US
dc.title.alternativeGözetimsiz makine öğrenmesi algoritmaları kullanılarak faktöring müşterilerı için segmentasyon yapılmasıen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.identifier.yoktezid827949en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.endpage93en_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.departmentMEF Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilişim Teknolojileri Ana Bilim Dalıen_US
dc.institutionauthorAyyildiz, Nur Seher-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.grantfulltextopen-
item.languageiso639-1en-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairetypeMaster Thesis-
Appears in Collections:FBE, Yüksek Lisans - Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
827949.pdfTez Dosyası1.99 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.