1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Sezgin, Ahmet"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Ethnic Appropriation of Folk Narratives and Architecture in the Post-Ottoman Balkans
    (Trakya Univ Balkan Yerlesesi Enstituler Binasi, 2025) Sezgin, Ahmet
    Folk narratives about a master builder who falls or flies from the structure he built, similar to the myth of Icarus, are widespread in the Balkans. One such narrative, involving the Selimiye Mosque in Edirne, was first recorded in Bulgaria at the end of the 19th century. This narrative became a focal point of transnational debate between Turkish and Bulgarian nationalist rhetoric during a period of interstate tension in Thrace in the 1930s and 1940s. It intersected with the appropriation of Ottoman architectural heritage and the formation of national identity within a transnational context during the first half of the 20th century. After revealing the diversity of these folk narratives, this article explores how nationalist movements engage with modern reinterpretations of these narratives in the context of Ottoman architectural appropriation. While exploring this debate, the article highlights the tension between the syncretism of the narratives and the processes of national identity formation.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Osmanlı Sonrasında Balkanlarda Halk Anlatılarının ve Mimarlık Mirasının Sahiplenilmesi
    (2025) Sezgin, Ahmet
    Bir yapı ustasının, İkarus efsanesine benzer şekilde, inşa ettiği yapıdan düşmesi veya uçarak kaçması, Balkanlar’da yaygın bir halk anlatısıdır. Bu içerikteki anlatılardan biri Edirne’deki Selimiye Camii’ni de konu eder ve ilk olarak 19. yüzyılın sonlarında Bulgaristan’da kaydedilmiştir. Bu halk anlatısı, 1930’lar ve 1940’lar boyunca Türk ve Bulgar milliyetçi söylemleri arasında millî sınırları aşan bir tartışmanın odağı haline gelmiştir. Bu süreçte, Osmanlı mimari mirasının milliyetçi akımlar tarafından sahiplenilmesinin ve ulusal kimlik oluşumlarının kesişiminde kalmıştır. Bu makale, bu halk anlatılarının çeşitliliğini ortaya koyduktan sonra, milliyetçi hareketlerin bu anlatıların çağdaş yorumlarına, Osmanlı mimari sahiplenmesi bağlamında nasıl yaklaştığını irdelemektedir. Bu yaklaşımlar ve tartışmalar irdelenirken, makale halk anlatıların senkretizmi ile ulusal kimlik inşası arasındaki gerilimi ortaya koymaktadır.