Bilinçli-farkındalık (mindfulness) Temelli Psiko-eğitim Programının Öğrencilerin Matematik Kaygısı, Tutumları ve Öz Yeterlikleri Üzerindeki Etkisi

dc.contributor.author Aydın, Utkun
dc.contributor.author Aydın, Utkun
dc.contributor.author Atalay, Zümra
dc.contributor.author Taylan, Rukiye Didem
dc.contributor.author Bulgan, Gökçe
dc.contributor.author Bulgan, Gökçe
dc.contributor.author Özgülük, S. Burcu
dc.contributor.author Bulgan, Gökçe
dc.contributor.author Özgülük, S. Burcu
dc.date.accessioned 2019-12-26T15:31:58Z
dc.date.available 2019-12-26T15:31:58Z
dc.date.issued 2017
dc.description Proje Grubu: TÜBİTAK SOBAG ProjeSayfa Sayısı: 1Proje No: 115K450Proje Bitiş Tarihi: 15.05.2017Metin Dili:Türkçe
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin matematik kaygılarını azaltmak, özyeterliklerini artırmak ve matematik dersine karşı olan tutumlarını olumlu yönde geliştirmek amacıyla hazırlanmış olan bilinçli-farkındalık temelli psiko-eğitim programının etkililiğini test etmektir. Araştırmanın katılımcıları 11-13 yaş aralığındaki beşinci, altıncı ve yedinci sınıf öğrencilerinden oluşmuştur. Araştırma 3 basamakta gerçekleştirilmiştir. Çalışma 1, Bilinçli Farkındalık-Temelli Özyeterlik Ölçeği-Yenilenmiş (BFTÖÖ- Y) versiyonunun Türkçe’ye adapte edilmesi ile ölçeğin, öğrencilerin bilinçli-farkındalık temelli öz-yeterlik düzeylerini belirlemede geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir. Çalışma 2’de ise, değişkenler arası teorik ilişkiler araştırılmıştır. Bilinçli-Farkındalık Ölçeği, Matematik Tutum Ölçeği, Matematik Kaygısı Ölçeği, Kısa Semptom Envanteri Kaygı Altölçeği ve BFTÖÖ- Y kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre, bilinçli-farkındalık düzeyi arttıkça kaygı ve matematik kaygı düzeyi azalmakta; bilinçli-farkındalık temelli özyeterlik düzeyi artmakta ve matematiğe yönelik tutumlar olumlu yönde gelişmektedir. Bilinçli-farkındalık temelli özyeterlik arttıkça, matematik tutumu olumlu yönde gelişmekte; matematik kaygı düzeyi azalmaktadır. Matematik kaygısı arttıkça, matematik tutumu olumsuz yönde gelişmekte, genel kaygı düzeyindeki artış matematik kaygısını arttırmaktadır. Kaygı düzeyi arttıkça matematik tutumu olumlu yönde gelişmektedir. Çalışma 3 kapsamında ise bilinçli farkındalık temelli psiko- eğitim programı öğrencilerinin matematik kaygısı, matematik tutumları ve özyeterlikleri üzerindeki etkisi test edilmiştir. Yapılan ön test- son test karşılaştırmaları sonucunda, deney grubunun bilinçli farkındalık düzeylerinin arttığı bilinçli farkındalık-temelli özyeterlik düzeylerinin ise hafif düzeyde arttığı tespit edilmiştir. Son test puanları açısından değerlendirildiğinde, deney grubunun matematik kaygı düzeyinin azaldığı, matematiğe yönelik olumlu tutum düzeylerinin arttığı, kontrol ve plasebo gruplarının ise matematik kaygı düzeylerinde çarpıcı bir değişim olmazken matematiğe yönelik olumlu tutum düzeylerinin arttığı tespit edilmiştir. Bu bulgular sonuç raporunda ilgili alan yazını ile ilişkilendirilerek tartışılmış ve uygulama açısından programın etkililiği değerlendirilmiş, gelecek çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.
dc.identifier.citation Atalay, Z., Aydın, U., Taylan, R. D., Bulgan, G., ve Özgülük, S. B. (15.05.2017). Bilinçli-farkındalık (mindfulness) temelli psiko-eğitim programının öğrencilerin matematik kaygısı, tutumları ve öz yeterlikleri üzerindeki etkisi. TÜBİTAK SOBAG Proje; 2017. Proje No: 115K450 ss.1-97.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.11779/1271
dc.language.iso tr
dc.publisher TÜBİTAK
dc.relation info:eu-repo/grantAgreement/TÜBİTAK/MAG/115K450
dc.relation.tubitak 115K450
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Bilinçli-farkındalık
dc.subject Mindfulness
dc.title Bilinçli-farkındalık (mindfulness) Temelli Psiko-eğitim Programının Öğrencilerin Matematik Kaygısı, Tutumları ve Öz Yeterlikleri Üzerindeki Etkisi
dc.type Project
dspace.entity.type Project
gdc.author.id Gökçe Bulgan / 0000-0001-8206-6887
gdc.author.id Utkun Aydın / 0000-0002-1380-5911
gdc.author.id Rukiye Didem Taylan / 0000-0002-3851-5662
gdc.author.institutional Taylan, Rukiye Didem
gdc.author.institutional Özgülük, S. Burcu
gdc.author.institutional Bulgan, Gökçe
gdc.author.institutional Atalay, Zümra
gdc.author.institutional Aydın, Utkun
gdc.coar.access open access
gdc.coar.type other
gdc.description.department Eğitim Fakültesi, İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümü
gdc.description.endpage 97
gdc.description.publicationcategory TÜBİTAK Project
gdc.description.scopusquality N/A
gdc.description.startpage 1
gdc.description.wosquality N/A
gdc.identifier.trdizinid 617502
gdc.publishedmonth Mayıs
gdc.relation.journal TÜBİTAK SOBAG Proje
gdc.wos.yokperiod YÖK - 2016-17
relation.isOrgUnitOfProject c867dc8f-343e-47d7-8f86-2aab5c68c297
relation.isOrgUnitOfProject 59048b6f-5f65-4cee-949e-61eb50ec43ed
relation.isOrgUnitOfProject 24e54c97-09a7-42b6-bd40-79ed35c43ff4
relation.isOrgUnitOfProject 5664fa6c-ff72-48d2-8431-5b401dcf7a5f
relation.isOrgUnitOfProject a6e60d5c-b0c7-474a-b49b-284dc710c078
relation.isOrgUnitOfProject a858b423-6107-4991-9ef6-46109894c841
relation.isOrgUnitOfProject.latestForDiscovery c867dc8f-343e-47d7-8f86-2aab5c68c297
relation.isPersonOfProject 2a7d665c-ff62-425e-ab38-cd24ddcef567
relation.isPersonOfProject 6290f944-165a-46a3-837f-f87986852bf9
relation.isPersonOfProject b82bf65d-a580-471f-b611-3ff0dca75833
relation.isPersonOfProject 92275183-c98b-4a5b-8f8f-207342d233db
relation.isPersonOfProject.latestForDiscovery 2a7d665c-ff62-425e-ab38-cd24ddcef567

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
document (1).pdf
Size:
851.79 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
TÜBİTAK Proje Dosyası

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: