Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.11779/1285
Title: Uygulamada okulda üniversite modeli: öğretmen eğitimine katkıları
Other Titles: University within school model: affordances for teacher education
Authors: Tunç-Pekkan, Zelha
Karagöz-Akar, Gülseren
Akcan, Sumru
Keywords: Okulda Üniversite Modeli
Akademisyenin Mesleki Gelişimi
Professional Development of Teacher Educators
University within School Model
Publisher: SOSED Bütüncül Eğitim Danışmanlık & Yayıncılık
Source: Tunç-Pekkan, Z., Karagöz-Akar, G., & Akcan, S. (2019). Uygulamada Okulda Üniversite Modeli: Öğretmen Eğitimine Katkıları. (Turkish). Ilkogretim Online, 18(3), ss.17-32. DOI: 10.17051/ilkonline.2019.612200
Abstract: "Okulda Üniversite" modeli altı boyutlu bir sistem olarak, akademisyenlerin sahada öğretmenlik yapmasının yanı sıra öğretmen eğitimine ilişkin bütün unsurları içerecek şekilde tasarlanmıştır (Özcan, 2013). Bu model, MEF Üniversitesi ve Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğretim üyeleri tarafından dezavantajlı bir ilkokul ve ortaokulda uygulanmıştır. Bu çalışmada üç farklı deneyim incelenmektedir: matematik öğretmenliğine giriş dersi kapsamında öğretmen adaylarının kazanımları, matematik eğitimcisi bir akademisyenin 6. Sınıf matematik dersi kapsamında öğretmenlik yaparak elde ettiği kazanımlar ve staj yapan son sınıf İngilizce öğretmen adayları ve öğretim üyesi tarafından ilkokul 3. sınıfın İngilizce dersinde yürütülen öğretim konusunda bilgi verilmektedir.Bu farklı deneyimlerde gözlemlenen ve yaşanan zorluklar ve bu zorlukları aşmak için yaratılan yaklaşımlar paylaşılmaktadır. Son olarak Okulda Üniversite modelinin okul üniversite işbirliğine sağlayacağı katkılar tartışılmıştır.
As a six-dimensional system, University within School model is designed to include all the components of education as well as academics’ experiencing the K-12 classroom teaching at schools (Özcan, 2013). The modelhas been implemented by teacher educators at two universities, MEF University and Boğaziçi University, in adisadvantaged public school. In this study, we examine three different implementation processes: the gains offirst year prospective middle school mathematics teachers enrolled in an introduction to mathematics teachingcourse, of a mathematics teacher educator as a teacher teaching mathematics to middle school students and ofprospective English teachers and supervisor’s teaching English to primary school students. In these experiences,we depict the difficulties experienced in this process and discuss how we cope with these challenges. Finally, wediscuss the affordances of university within School model for teacher education in Turkey.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.11779/1285
http://ilkogretim-online.org.tr
ISSN: 1305-3515
Appears in Collections:İlköğretim Matematik Öğretmenliği Koleksiyonu
Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / Scopus Indexed Publications Collection
TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ZelhaTunçPekkan.pdfYayıncı Sürümü_Makale1.08 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

4
checked on Jun 26, 2024

Download(s)

2
checked on Jun 26, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.