Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.11779/1285
Title: | Uygulamada Okulda Üniversite Modeli: Öğretmen Eğitimine Katkıları | Other Titles: | University within school model: affordances for teacher education | Authors: | Tunç-Pekkan, Zelha Karagöz-Akar, Gülseren Akcan, Sumru |
Keywords: | University within school model Akademisyenin mesleki gelişimi Professional development of teacher educators Okulda üniversite modeli |
Publisher: | SOSED Bütüncül Eğitim Danışmanlık & Yayıncılık | Source: | Tunç-Pekkan, Z., Karagöz-Akar, G., & Akcan, S. (2019). Uygulamada Okulda Üniversite Modeli: Öğretmen Eğitimine Katkıları. (Turkish). Ilkogretim Online, 18(3), ss.17-32. DOI: 10.17051/ilkonline.2019.612200 | Abstract: | "Okulda Üniversite" modeli altı boyutlu bir sistem olarak, akademisyenlerin sahada öğretmenlik yapmasının yanı sıra öğretmen eğitimine ilişkin bütün unsurları içerecek şekilde tasarlanmıştır (Özcan, 2013). Bu model, MEF Üniversitesi ve Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğretim üyeleri tarafından dezavantajlı bir ilkokul ve ortaokulda uygulanmıştır. Bu çalışmada üç farklı deneyim incelenmektedir: matematik öğretmenliğine giriş dersi kapsamında öğretmen adaylarının kazanımları, matematik eğitimcisi bir akademisyenin 6. Sınıf matematik dersi kapsamında öğretmenlik yaparak elde ettiği kazanımlar ve staj yapan son sınıf İngilizce öğretmen adayları ve öğretim üyesi tarafından ilkokul 3. sınıfın İngilizce dersinde yürütülen öğretim konusunda bilgi verilmektedir.Bu farklı deneyimlerde gözlemlenen ve yaşanan zorluklar ve bu zorlukları aşmak için yaratılan yaklaşımlar paylaşılmaktadır. Son olarak Okulda Üniversite modelinin okul üniversite işbirliğine sağlayacağı katkılar tartışılmıştır. As a six-dimensional system, University within School model is designed to include all the components of education as well as academics’ experiencing the K-12 classroom teaching at schools (Özcan, 2013). The modelhas been implemented by teacher educators at two universities, MEF University and Boğaziçi University, in adisadvantaged public school. In this study, we examine three different implementation processes: the gains offirst year prospective middle school mathematics teachers enrolled in an introduction to mathematics teachingcourse, of a mathematics teacher educator as a teacher teaching mathematics to middle school students and ofprospective English teachers and supervisor’s teaching English to primary school students. In these experiences,we depict the difficulties experienced in this process and discuss how we cope with these challenges. Finally, wediscuss the affordances of university within School model for teacher education in Turkey. |
URI: | http://ilkogretim-online.org.tr https://hdl.handle.net/20.500.11779/1285 |
ISSN: | 1305-3515 |
Appears in Collections: | İlköğretim Matematik Öğretmenliği Koleksiyonu Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / Scopus Indexed Publications Collection TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ZelhaTunçPekkan.pdf | Yayıncı Sürümü_Makale | 1.08 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
SCOPUSTM
Citations
1
checked on Oct 11, 2024
Page view(s)
36
checked on Nov 18, 2024
Download(s)
18
checked on Nov 18, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.