Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.11779/1876
Title: Examining the relations between employees' perception of corporate social responsibility, customer orientation and perceived performance
Other Titles: Çalışanların kurumsal sosyal sorumluluk algısının müşteri odaklılık ve algılanan performans ile ilişkisinin incelenmesi
Authors: Enginkaya, Ebru
Köse, Şirin Gizem
Keywords: Corporate social responsibility
Employee perception of corporate social responsibility
Customer orientation
Perceived performance
Kurumsal sosyal sorumluluk
Çalışanların kurumsal sosyal sorumluluk algısı
Müşteri odaklılık
Algılanan performans
Publisher: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
Source: Enginkaya, E., & Kose, G. S. (Temmuz 2022). Examining the relations between employees' perception of corporate social responsibility, customer orientation and perceived performance. Journal of Economics and Administrative Sciences Faculty, 9(2), pp. 851–870. https://doi.org/10.30798/makuiibf.912775 ‌
Abstract: In today's conditions, almost all businesses, of regardless of the sector they operate in, use social responsibility effectively to gain competitive advantage. Researches on corporate social responsibility commonly centered on customers’ perception, while investigating employees’ point of view is still needed. This research investigates relations between employee perceptions of corporate social responsibility, customer orientation, and perceived performance. Data were obtained from 218 employees and analyzed by Partial Least Squares (PLS) Structural Equation Modelling technique. Results show that all dimensions of employees’ perception of CSR are positively related to customer orientation and perceived performance. Perceived environmental CSR activities are the strongest variable to explain perceived performance whereas perceived ethical CSR activities are the strongest variable to determine customer orientation. Furthermore, customer orientation is positively related to perceived performance. Results provide fruitful insights for employee-based CSR and its possible positive consequences. Furthermore, the study intends to fill the research void in employee-based CSR and investigate its effect on marketing related outputs with its results.
Günümüz şartlarında, hangi sektörde faaliyet gösterdikleri fark etmeksizin tüm sektörler rekabet avantajı kazanmak için kurumsal sosyal sorumluluğu etkin olarak kullanmaktadır. Kurumsal sosyal sorumluluk araştırmaları çoğunlukla tüketicilerin algısında yoğunlaşmıştır, konuya çalışanların bakış açısına ihtiyaç bulunmaktadır. Bu çalışma çalışanların kurumsal sosyal sorumluluk algısının, müşteri odaklılık ve algılanan performans ile ilişkisini incelemektedir. 218 çalışandan elde edilen veriler Kısmi En Küçük Kareler (PLS) Yapısal Eşitlik Modellemesi tekniği ile analiz edilmiştir. Sonuçlar çalışanların KSS algısının tüm boyutlarının müşteri odaklılık ve algılanan performans ile pozitif ilişkili olduğunu göstermektedir. Algılanan performansı açıklayan en güçlü değişken algılanan çevresel KSS aktiviteleriyken, müşteri odaklılığı açıklayan en güçlü değişken algılanan etik KSS aktiviteleridir. Ayrıca, müşteri odaklılık, algılanan performans ile pozitif ilişkilidir. Sonuçlar çalışan-temelli KSS ve onun olası pozitif sonuçları için yararlı içgörüler sunmaktadır. Ayrıca çalışma sonuçları ile çalışan temelli KSS'deki araştırma boşluğunu doldurmayı ve bunun pazarlama ile ilgili çıktılar üzerindeki etkisini incelemeyi hedeflemektedir.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.11779/1876
https://doi.org/10.30798/makuiibf.912775
ISSN: 2149-1658
Appears in Collections:İşletme Bölümü Koleksiyonu
TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection
WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / WoS Indexed Publications Collection

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10.30798-makuiibf.912775-1696283.pdfFull Text - Article639.85 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

4
checked on Jun 26, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.