Kütüphane Direktörlüğü Koleksiyonu
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.11779/121
Browse
Browsing Kütüphane Direktörlüğü Koleksiyonu by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 80
- Results Per Page
- Sort Options
Conference Object Katalog Kayıtlarının Rda ile Üretilmesi: "mef Üniversitesi Kütüphanesi Çalışmaları"(2015) Biçen Aras, BaharAnadolu Üniversitesi Teknik Hizmetler Bölümü Personeli, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Kütüphanesi Personeli ve Eskişehir İl Halk Kütüphanesi Personeline katalog kayıtlarının RDA ile üretilmesinde yenilikler ve MEF Üniversitesi Kütüphanesi uygulamaları anlatılmıştır.Presentation Projelerde Kütüphanecilerin Rolü(2015) Biçen Aras, BaharKütüphanelerde kullanıcıya/okuyucuya sunulan her hizmet bir proje olarak adlandırılabilmektedir. Bu açıdan bakıldığında kütüphanecilik hizmetlerini verecek olan kütüphanecilerin bir proje kütüphanecisi olarak teknolojiye ve zamana ayak uydurabilmeleri için kişisel becerilerini geliştirmeleri beklenmektedir.Article The Role of Social Media in the Promotion of University Libraries(American Research Institute for Policy Development, 2015) Biçen Aras, Bahar; Çolaklar, HuriyeThis study seeks to investigate the types and frequency of social media tools' use in academiclibraries to determine their developmental impact in Turkey. It involves 66 universities in the Marmara region in total – 24 (or 35%) are public and 42 (or 65%) are private - and only 60 of them have libraries. This data was collected by reviewing the libraries' web pages and analyzing them with some statistical tests via MS Excel. The results revealed that, in the Marmara region, 64% of libraries in private universities and 36% of libraries in public universities use social media tools. While 95% of public universities' libraries use social media tools, 5% of them do not use them, and while 90% of the libraries of private universities use these tools, 10% of them do not. In addition, it was found that the rate of the social media tools used by both groups of libraries are different: 33% use Foursquare, 26% use Facebook, 15% use Twitter, 5% use Google Plus, 4% use Blogs, YouTube, or Instagram, 3% use Pinterest or Flickr, 2% use Wordpress, and 1% use RSS.Presentation Sosyal Medyada Var Olmak: Sosyal Medya Okuryazarı Mısınız?(Edirne Belediyesi, 2015) Biçen Aras, BaharEngelli bireylerin sosyal medya kullanımı ve bilgi okuryazarlığının alt dallarından sosyal medya okuryazarlığının önemi anlatılmaktadır.Book Part Tıp Okuryazarlığı ile İlgili Yaklaşımlar(Üniversite ve Araştırma Kütüphanecileri Derneği (ÜNAK), 2016) Güneş, Güssün; Çolaklar, Huriye; Biçen Aras, Bahar; Turan, AbdullahGünümüzde en çok araştırma yapılan bilim alanı, insan sağlığının önemi nedeniyle sağlık bilimidir.Sağlık alanında tıbbi bilgi çok çabuk gelişmekte, diğer bilim alanlarına göre hızlı değişmektedir. Sağlıkalanında çalışanların iş alanlarında sorumluluk ve ayrıcalıklarının önemi diğer çalışma alanlarına görefarklılık arzetmektedir. Temel öğesi “insan sağlığı” olan sağlık biliminde tıbbi bilginin yönetimi zordur.Tıp literatüründe “sağlık okuryazarlığı” ve “tıp okuryazarlığı” kavramları sıklıkla kullanılmaktadır. Çoğukez bu kavramlar hem araştırmacılar hem sağlık profesyonelleri hem de hastalar tarafından anlamsaliçeriği açısından çok fazla karıştırılmaktadır. Bu çalışmada, bilgi okuryazarlığı kavramı temel alınarak“tıp okuryazarlığı” ve “sağlık okuryazarlığı” kavramları arasındaki farklılık ve benzerlik ilişkileri üzerindedurulmuştur.institutional-repository-directive.listelement.badge Mef Üniversitesi Akademik / Kurumsal Arşiv Sistemi Yönergesi(MEF Üniversitesi Kütüphane Direktörlüğü, 2016) MEF ÜniversitesiMEF Üniversitesi Akademik / Kurumsal Arşiv Yönergesi, öğretim elemanlarının araştırmalarının ve entellektüel ürünlerinin erişilebilirliğini, görünürlüğünü, kullanımını ve etkisini artırmak; araştırmalardan üretilen yayınları daha etkin yönetebilmek ve kamu kaynaklarıyla desteklenen araştırmalardan üretilen yayınlara serbestçe erişimi desteklemek amacıyla geliştirilmiştir. Bu yönerge, MEF Üniversitesi adresli bilimsel çalışmaların, MEF Üniversitesi Akademik/Kurmsal Sistemin'de arşivlenerek bilim dünyasının hizmetine sunulmasına ilişkin usul ve esasları düzenler.Conference Object Üniversite Kütüphanelerinde Twitter’ın Sosyal Medya Aracı Olarak Kullanımı(Üniversite ve Araştırma Kütüphanecileri Derneği (ÜNAK), 2016) Biçen Aras, Bahar; Çolaklar, Huriyeİnternet çağında kitle iletişim ve sosyal medya aracı olan Twitter kütüphaneler tarafından hizmetlerini ve faaliyetlerini duyurmak, kütüphane bilincini oluşturmak, kurum içerisinde kütüphanenin yerini ve önemini vurgulamak ve daha geniş okuyucu kitlesine ulaşmak amacıyla kullanılmaktadır. Dünyada şu an yaklaşık 521 milyon Twitter hesabının 30.649'u onaylanmış durumdadır. Bir başka deyişle tüm kullanıcıların yaklaşık %0.0058'i bu kapsamda yer almaktadır. Kullanıcıları tarafından daha kolay ulaşılabilir olmak isteyen ve hemen herkesin bir Twitter hesabının var olduğundan yola çıkan üniversite kütüphaneleri Twitter’ı sosyal medya aracı olarak tercih etmektedir. Küreselleşen dünyada hızla değişen tüm sektörlerle birlikte kütüphaneler, arşivler, belge-bilgi merkezleri de hizmetlerini ve faaliyetlerini yenilemektedir. Kullanıcıların istekleri ve önerileri doğrultusunda teknolojik ve bilimsel yeniliklerin desteğiyle kütüphane hizmetlerini örgütlemekte, çeşitlendirmekte ve sunmaktadır. Bu çalışmada etkin bir şekilde Twitter kullanan üniversite kütüphanelerinin hesapları incelenecek, dünyadan ve Türkiye’den Twitter hesabı olan üniversite kütüphaneleri tweet örneklerine yer verilecektir.Conference Object Online Training Platform for Library Professionals : Ankos Academy(IFLA, 2016) Çimen, Ertuğrul; Çelik, Sönmez; Kafalı, Gönül; Sezgin, Üstün Berk; Turgut, Bahar Erkan; Yanaz, HakanIn Turkey, librarianship education is given at academic institutions offering 4 year undergraduate programs. There are no regular professional training program leading to certification for people working in library and information services. Therefore, workers employed in information services in Turkey are complaining about the lack of such professional training programs. Graduate programs leading to advanced academic degrees such as MA and PhD, are not suited for the needs of professionals in their daily activities as those degrees are used for entering the academic life or for supporting the academic background of professionals towards managerial positions. ANKOS Academy group has started its activities in 2015 in order to offer continuous training programs for information services professionals. The programs aim to enable the professionals to advance their abilities for a better positioning in today’s pierce competition environment at national and international level. ANKOS Academy has the following objectives for professionals: - enhancing application oriented skills, - focusing on professional specialization, transforming competencies into action. ANKOS Academy has developed several training programs to suit the needs of today’s changing librarianship environment. Those trainings are decided to be offered online via virtual classrooms. After examination of available platforms, GoToMeeting has been selected as the medium of delivery due to its advantages in terms of performance. “Selection and Management of Electronic Resources” and “Open Access and DSpace” are the two trainings developed by the ANKOS Academy group with support of the instructors of the courses. Those trainings are offered between 17 November 2015 and 8 December 2015 for the first time. For a selected group of participants, two parallel sessions are conducted by four instructors. The training is offered to 21 library professionals from 21 different academic libraries free of charge. This initial offering aimed to be an experiment in order to observe weak points for possible improvements. A survey has been applied to the participants after the training to evaluate the effectiveness of the training programs. In this paper, the phases of planning, development, and delivery of ANKOS Academy trainings will be examined in detail. Achievements of the trainings will be evaluated including the survey data. The results indicate that participants have benefited extensively from the trainings where the details will be explained in the paper. Based on the success of the initial trainings, ANKOS Academy has conducted a survey to determine the potential participants of future trainings. Future plans of ANKOS Academy will also be included in the paper.Book Part The Architecture of a Library in a Digital World(Emerald Group Publishing Limited, 2016) Çimen, ErtuğrulIntroduction: As a librarian with over 25 years of experience, I can say that the past five years have seen more rapid change than the rest of my time in the field. Technological disruptions are changing how libraries are used and how they provide resources to students. These rapid changes have brought opportunities and transformation as well as challenges and uncertainty. University libraries are at the forefront of these changes and, I believe, have a responsibility to assist in developing pathways for both university and public libraries to negotiate through the uncertainty that currently exists. What I aim to put in place at MEF University, and then use as a model for other libraries converting to the needs of digital learners is as follows. My vision is to produce innovative and “smart” high-quality information services in adherence to academic ethical rules; to undertake a leadership role among national and regional academic libraries through individual and institutional cooperation and effective use of communication channels. The Architecture of a Library in a Digital World : With regard to architecture, how libraries are set up has gone through a radical change. At MEF, in order to accommodate the digital needs of today’s students, the library has been specifically designed to incorporate workspaces with access to electric points and a strong Wi-Fi connection. The Successes of Using Digital Materials: While some hard copy books and journals are available in the MEF Library, the majority of resources are electronic. Students and instructors are provided with online access to digital resources, which they can access 24 hours a day, seven days a week. The Challenges of Using Digital Materials: While we have seen successes in our architectural model and also in our digital access model, challenges are also arising. What is emerging is that neither publishers nor institutional consumers seem to be quite ready for the shifting needs that have taken place due to the digital revolution. Academic Integrity in a Digital World: Finally, it is important to touch upon issues of academic integrity. More than ever, it is easier to fall into plagiarism when using digital materials, whether intentionally or unintentionally. Students need clear training on understanding what academic integrity encompasses, and how to avoid plagiarism. Conclusion : What libraries look like, how they are used, and how they are stocked and lend books has changed rapidly over the past twenty years. This will continue to change at an exponential rate as new technological modes of accessing knowledge and learning emerge.Conference Object Rda’nın Neresindeyiz?: #mefterda(2016) Biçen Aras, BaharKatalog kayıtlarının RDA ile üretilmesi ve MEF Üniversitesi Kütüphanesi Teknik Hizmetler Birimi uygulamaları anlatılmaktadır.Master Thesis Kurumsal Akademik Arşivler Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerileri: Mef Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi Örneği(Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2016) Çelik, Ramazan; Özçelik, Tijen ÖverAmaç - Bu çalışma, MEF Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi ile ilgili deneyimleri paylaşmak, bu konudaki girişimlere yardımcı olmak ve açık erişime alt yapı sağlayan kurumsal akademik arşivlerin önemini vurgulamak üzere hazırlanmıştır. Yöntem/Yaklaşım - Çalışmada tarihsel ve tanımlayıcı yöntem kullanılmıştır. Bulgular - MEF Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi için DSpace açık kaynak kodlu yazılım tercih edilmiştir. Bu çerçevede; sistemin kurulumu, kullanıcı ara yüzü ile veri giriş formlarının özelleştirilesi, standartlara uygun veri girişi, harmanlama sistemlerine veri sağlanmasına yönelik deneyimler edinilmiştir. Pratik Etkileri - Uygulamada elde edilen deneyimler, Türkiye’de kurumsal arşiv kurma girişimleri çerçevesinde üniversite yöneticilerine, kütüphanecilere ve bilgi teknolojileri uzmanlarına yol gösterici niteliktedir. Özgünlük - Çalışma, Türkiye’de kurumsal arşiv uygulama süreçlerini MEF Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi örneği ile paylaşması bakımından özgün bir niteliğe sahiptir.Conference Object Türkiye’deki Engelli Kütüphaneleri ve Uygulamaları(2017) Biçen Aras, BaharHalk ve üniversite kütüphanelerinde hizmet verilen engelli kişilerin kendilerini geliştirmeleri için uygulanan hizmetlerin çeşitlendirilmesi gerekmektedir.Conference Object Dünyada ve Türkiye'de Toplu Kataloglar: Durum Tespiti(2017) Biçen Aras, BaharToplu kataloglar kaynakların ortak bir havuzda toplanması, iş birliği, zaman ekonomisi gibi konular açısından kütüphanelere kolaylıklar sağlamaktadır. Bir yayının nerede olduğunun kolaylıkla bulunması, kütüphaneler arası ödünç işlemlerinin yapılabilmesi, kütüphanecilik mesleği açısından ülke politikalarının geliştirilmesi, standartlaşmaya gidilmesi, kütüphane bütçelerinin doğru kullanılması gibi alanlarda faydaları görülmektedir. Bu çalışmada dünya genelinde toplu katalog uygulamasını başarı ile gerçekleştirmiş ülkelerin toplu kataloglarından örnekler gösterilerek, Türkiye’de toplu katalog çalışmaları için yapılması gerekenler anlatılmaya çalışılacaktır. Örnek olarak ele alınacak toplu katalog çalışmaları: Amerika Birleşik Devletleri (OhioLINK), İngiltere (Copac), İngiltere ve İrlanda (RLUK), İtalya (The Central Institute for the Union Catalogue of Italian Libraries and Bibliographic Information (ICCU)), Mısır (Egyptian Libraries Network) ve Türkiye (TO-KAT)’dir.Conference Object Mef Üniversitesi Kütüphanesi Teknik Hizmetler Birimi : #mefterda(2017) Biçen Aras, BaharBBY Öğrencilerinin mezun olduklarında mesleğe hazır hale gelebilmeleri için çeşitli alanlardaki yenilikleri, gelişmeleri ve uygulama örneklerini görmeleri gerekmektedir. Kataloglama ve RDA alanındaki çalışmalar teknik bir konu olması açısından önem arz etmektedir. Bu seminerde Bölüm öğrencilerine kataloglamada yapılanlar, gelinen nokta ve MEF Üniversitesi Kütüphanesi RDA uygulama örnekleri anlatılmıştır.Presentation Akademik Kütüphanelerde Sosyal Medya Politikası: Dünyadan Örnekler(2017) Biçen Aras, BaharSosyal medya 21. yüzyılın önemli bir iletişim aracıdır. Kütüphanelerin bu alanda faaliyetleri sürdürebilmesi için bir sosyal medya politikasının olması gerekir. Çalışmada sosyal medya hesapları ve buna bağlı politikaları bulunan akademik kütüphanelerden örnekler verilmektedir.report.listelement.badge Kütüphaneler için Sosyal Medya Politikası(Türk Kütüphaneciler Derneği, 2018) Albayrak, Emre Hasan; Biçen Aras, Bahar; Çelikbaş, Sema; Karabulut, Emrah; Öksüz, Ece; Mater, Sina; Yarar, İpekBağlı bulunan kurumun varsa “Kurumsal İletişim” birimi altında tüm sosyal medya hesaplarının ve tanıtım materyallerinin gerek hazırlanmasında yardımcı olan, gerekse bu hesap ve materyallerin kurumsal yapısını kontrol eden ve yönetimini yapan birim ya da kişilerdir. Politika hazırlanırken tüm yayınlanacak içeriğin kontrolü için istendiği takdirde içerik editörleri olarak bu birimden destek alınabilir.Other Oclc Ezproxy Kampüs Dışı Erişim Problemi ve Çözümü(2018) Çelik, RamazanAB'nin veri koruma ve gizlilik konusundaki çalışmaları sonucunda bir çok veritabanı sağlayıcısı internet erişiminde HTTP'den HTTPS'ye geçmekte ve bu nedenle de veritabanlarına kampüs dışından erişim problemleri yaşanmaktadır. Kullanmakta olduğunuz OCLC EZproxy versiyonun yükseltilerek SSL sertifikası tanımlanmadığı takdirde bazı veritabanlarına kampüs dışı erişimlerde “Connection Refused” hata mesajıyla karşılaşılmaktadır.Presentation Mef Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşiv Sistemi Veri Girişi(MEF Üniversitesi Kütüphanesi, 2019) Çelik, RamazanBu çalışma MEF Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşiv Sistemi'ne uluslararası düzeyde veri girişini sağlamak ve veri işleme süreçlerini kolaylaştırmak amacıyla kullanıcı rehberi niteliğinde hazırlanmıştır.Article Citation - WoS: 1Citation - Scopus: 2Cost-Sharing Models: Experience of the Anatolian University Libraries Consortium(Elsevier, 2019) Çukadar, Sami; Çimen, ErtuğrulPurpose : This study examines the cost-sharing models used by the Anatolian University Libraries Consortium (ANKOS) to determine the amounts that university libraries pay for each consortial subscription. A survey was conducted among library directors and managers of ANKOS member universities to evaluate cost-sharing models in order to create improved models. The data obtained from the questionnaire were analyzed in SPSS, the first time that these cost-sharing models have been assessed on the national level. The results of the study are presented for the benefit of other consortia and scientists/researchers and library professionals working in the field. Design/methodology/approach : This article takes a historical and descriptive approach and uses statistical methods to analyze the results of the survey. It also focuses on obtaining objective results from the Consortium members' feedback. Findings : As with other library consortia all over the world, many different cost-sharing models have been used by ANKOS. As a result of this study, the most suitable models have been determined for different scales of academic libraries. In negotiations with publishers and vendors, priority will be given to price models preferred by member institutions. Practical implications : The material presented should be useful for all academic librarians concerned with consortium systems, cost-sharing, and e-resource management, especially in the developing world. This paper also provides some key points for academic librarians in the process of establishing a consortium. Originality/value : This paper is an example of successful academic library consortium activities in a developing country and examines, in detail, the developments, opportunities, and challenges experienced since the establishment of the consortium.Presentation Üniversite Kütüphanelerinde İletişim ve Öğretim için Sosyal Medya “#meftekütüphane”(2019) Biçen Aras, BaharIII. OTURUM: Sosyal Medyada Fark Yaratan Kütüphaneler
