Mimarlık Bölümü Koleksiyonu
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.11779/1947
Browse
Browsing Mimarlık Bölümü Koleksiyonu by Publication Category "Kitap Bölümü - Ulusal"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Book Part Cumhuriyet'in Kadın Mimarları(İBB Yayınları, 2023) Aydemir, Ayşe Zeynep; Dadyan, SaroCumhuriyet dönemi İstanbul’unun inşasında kadın mimarların rolünü anlamak için kadınların mimarlık eğitimi almaya başladıkları 1930’lardan itibaren Türkiye’nin mimarlık ortamını etkileyen ekonomik, politik ve kültürel gelişmelere değinmek gerekir. Eğitimli nüfusun ağırlıklı olarak İstanbul’da yaşadığı, yükseköğretime erişimin ayrıcalık olduğu, mimarlık eğitiminin henüz yalnızca İstanbul’da verildiği 1930’larda, toplumsal kimliklerden bağımsız olarak, mimarlık hizmetine yönelik talep genç Cumhuriyet’in kamu yapılarıyla sınırlı kalır. Sivil mimarlık üretimlerine yönelik talep ise mimarların mesleki meşruiyet mücadeleleri ile birlikte 1950’lerde atılan kurumlaşma adımları ile başlar. 1930’lardan bugüne, özellikle erken Cumhuriyet döneminin kamu yapıları; 1950’lerde çok partili dönemle beraber gelişen büyük ölçekli konut ve altyapı projeleri; 1980 sonrası ekonomi politikaları ile artan ticari yapılar ve turizm yapıları sürecin önemli eşikleri ve yapılı çevredeki yansımaları olarak tarif edilebilir.Book Part “Introduction” in Sacred Spaces + Urban Networks(Koç University Research Center For Anatolian Civilizations (ANAMED), 2019) Uğurlu, A. Hilal; Yalman, SuzanWhat is a sacred space? How do we begin to understand the dynamics between religious belief and architectural development? Pilgrimage accounts for Harran, a renowned ancient city of Upper Mesopotamia, help illustrate important points. These travelers from different religious backgrounds reported on the significance of a site in the city. This location was believed to be the temporary dwelling place of Abraham before he moved to the land of Canaan, as stated in the Old Testament (Gen. 12:4–5). Yet, the site’s sacred associations were not limited to the Abrahamic religions. The city was referred to as “the heathen city” by the Fathers of the Church because of the dominant pagan population. An early Christian pilgrim’s account (ca. 381–84 CE) by Egeria, underlines that the location chosen for the church of the city was the “very spot where the house of Abraham stood.” Moreover, she recorded that the pagan people of the city also venerated the same site, which indicates the multilayered meanings attributed to the same location. Centuries later, when a Muslim pilgrim, al-Harawi (d. 1215), visited Harran, he also recorded a site associated with Abraham. This time, however, instead of a residence, it was a rock that Abraham was believed to have sat on while waiting for his flock. What remains unclear is i f this was another “spot” or if the association with the previous sacred site changed over time.
