TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.11779/1927
Browse
Browsing TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection by Department "İİSBF, İşletme Bölümü"
Now showing 1 - 20 of 22
- Results Per Page
- Sort Options
Article A Bibliometric Analysis on The Development of The Second-Hand Market Literature Over the Last 30 Years(2024) Çizer, Ece Özer; Köse, Şirin GizemHem araştırmacılar hem de uygulayıcılar tarafında, ikinci el ürünlere artan bir ilgi bulunmaktadır. Bu nedenle bu çalışma, konuyla ilgili literatür gelişimine ışık tutmak için literatürdeki ikinci el pazarının gelişimini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu doğrultuda literatürde ikinci el pazarı kavramı üzerine geçmişten günümüze yapılan çalışmalar üzerinden bibliyometrik bir analiz yapılmıştır. Çalışma için toplam 235 doküman incelenmiştir. Sonuçlar ikinci el tüketimin yeni bir tüketici davranışı türü olarak ortaya çıktığını ve daha sonra literatürde bir iş modeli olarak incelendiğini ve sürdürülebilirliğin hem akademik hem de uygulama alanlarında artan önemi ile birlikte hatırı sayılır bir tüketim şekli haline geldiğini göstermektedir. İkinci el ürünler stil ve sürdürülebilirlik yönünü daha fazla vurgulayan önemli bir pazar yaratmıştır. İkinci el üzerine yapılan çalışmalarda en sık tekrarlanan terim döngüsel ekonomidir. İkinci el giyim, işbirlikçi tüketim, paylaşım ekonomisi ve yeniden kullanım konularında yapılan çalışmalar son yıllarda artış göstermiştir Sonuçların hem literatüre hem de ikinci el perakendecilerine katkı sağlaması beklenmektedir.Article A Comparative Analysis on the Relationship Between Institutional Environment and Entrepreneurship in Emerging Economies(2018) Karadağ, HandeInstitutional environment plays an important role in the quality and nature of entrepreneurial activities and the development of entrepreneurship ecosystem. The aim of this research is to evaluate institutional factors of selected emerging markets with Global Entrepreneurship and Development Index data. Findings of the study indicate that Turkey has one of the lowest scores among other emerging markets for the institutional variable of staff training and also has comparably low scores in venture capital, business strategy, and technology transfer. Results of the study show that except South Korea, all the selected economies have scored low on the institutional variable of gross domestic expenditure on research and development as a percentage of the gross domestic product. The study is expected to make valuable contributions to the literature with its novel approach of using comparative Global Entrepreneurship and Development Index scores for analyzing the institutional environment and entrepreneurship relationship in emerging economies.Article Citation - WoS: 35Covid-19 Sonrası Yükseköğretim(Deomed, 2020) Erkut, ErhanHigher education is one of the most severely impacted sectors by Covid-19. Almost all schools worldwide had to stop face-to-face education and approximately 2 billions students were forced to get their education online. This pandemic demonstrated that the Turkish higher education system was not well-prepared for a crisis of this proportion, nor was it ready for effective online teaching. High-quality online education is a fact of life now, and administrators, as well as faculty members have an important task on hand. In this opinion piece, 1 offered some ideas about improving the quality of online education, and discussed other impacts of this pandemic on higher education, along with some warnings. I believe this pandemic offers an opportunity for the outdated higher education system worldwide and the universities (and countries) that adopt quickly will be the winners.Article Destination Personalities of Alacati and Ayvalik in Turkey: Consumer Perceptions of a Summer Holiday(2019) Tosun, Petek; Merve AkarIn 2018 summer, Alaçatı and Ayvalık have been listed among the top cities that are preferred as tourism destinations for local tourists. These destinations have been popular for tourists in the last decade and Turkish tourists increasingly prefer local destinations for their summer holidays because of the devalued Turkish lira. Attracting tourists is among the primary goals for tourism marketers, and consequently understanding customer perceptions regarding destinations is one of the key factors to achieve this goal. In this context, the purpose of this study is to examine the destination personalities of Ayvalık and Alaçatı and compare them in terms of destination personality dimensions. In a quantitative research design, respondents (n=191) have been asked about their perceptions about the destination personalities of Alaçatı and Ayvalık, in which they compare the two destinations on a 5 Point-Likert scale. Destination personalities have been examined within the conceptual framework of destination personality dimensions, which are, sincerity, excitement, and conviviality. In addition, respondents have answered a question by writing their opinions about “a great summer vacation” with a few words, which have been analyzed by content and cluster analyses, aiming to have a deeper understanding about the consumer perceptions about their summer vacations. Significant differences have been found between the destination personality dimensions of Ayvalık and Alaçatı. Ayvalık is perceived as sincerer and more convivial than Alaçatı, whereas Alaçatı is perceived as more exciting than Ayvalık. Regarding their expectations from their summer holiday, consumers have been grouped into 4 clusters such as; (1) fun, excitement, and activity oriented, (2) travelling and exploring oriented, (3) family and friends oriented, (4) relaxation, comfort, and silence-oriented consumers. There is not a significant difference among clusters regarding the perceived destination personalities of Ayvalık and Alaçatı. This study aims to contribute to researchers not only by implementing destination personality research in the Turkish context, but also by extending the existing knowledge by assessing destination personality concept together with the consumers’ descriptions of an idealized summer vacation. Moreover, findings of the study will be beneficial for marketing activities of tourism agencies, hospitality industry, and local governments.Article Examining the Relations Between Employees' Perception of Corporate Social Responsibility, Customer Orientation and Perceived Performance(Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2022) Köse, Şirin Gizem; Enginkaya, EbruGünümüz şartlarında, hangi sektörde faaliyet gösterdikleri fark etmeksizin tüm sektörlerrekabet avantajı kazanmak için kurumsal sosyal sorumluluğu etkin olarakkullanmaktadır. Kurumsal sosyal sorumluluk araştırmaları çoğunlukla tüketicilerinalgısında yoğunlaşmıştır, konuya çalışanların bakış açısına ihtiyaç bulunmaktadır. Buçalışma çalışanların kurumsal sosyal sorumluluk algısının, müşteri odaklılık vealgılanan performans ile ilişkisini incelemektedir. 218 çalışandan elde edilen verilerKısmi En Küçük Kareler (PLS) Yapısal Eşitlik Modellemesi tekniği ile analiz edilmiştir.Sonuçlar çalışanların KSS algısının tüm boyutlarının müşteri odaklılık ve algılananperformans ile pozitif ilişkili olduğunu göstermektedir. Algılanan performansı açıklayanen güçlü değişken algılanan çevresel KSS aktiviteleriyken, müşteri odaklılığı açıklayanen güçlü değişken algılanan etik KSS aktiviteleridir. Ayrıca, müşteri odaklılık, algılananperformans ile pozitif ilişkilidir. Sonuçlar çalışan-temelli KSS ve onun olası pozitifsonuçları için yararlı içgörüler sunmaktadır. Ayrıca çalışma sonuçları ile çalışan temelliKSS'deki araştırma boşluğunu doldurmayı ve bunun pazarlama ile ilgili çıktılarüzerindeki etkisini incelemeyi hedeflemektedir.Article Fi̇nansal Hi̇zmetlerde Kurumsal Marka İ̇maji ve Marka Güveni̇ni̇n Bankacılık Hi̇zmeti̇ Alma Ni̇yeti̇ne Etki̇si̇(Ppad, 2019) Elif Börekçi; Selime Sezgin; Tosun, PetekBu çalışmanın amacı, bireysel bankacılık hizmetlerinde kurumsal marka imajı ve marka güveninin bir bankadan hizmet alma niyeti üzerindeki etkisini incelemektir. Müşterilerin bankaya varlık emanet ettikleri yatırım hesapları ile bankadan varlık ödünç aldıkları ih- tiyaç kredisi arasında alınan hizmetin değerlendirilmesi sırasında tüketici hizmete fark- lı noktalardan baktığından, bankacılık ürünleri arasında karşılaştırma da yapılmıştır. Bu çalışmanın kavramsal modeli, Gerekçeli Eylem Teorisi’ne dayandırılmış ve davranışsal niyeti etkileyen değişkenlere marka güveni ve kurumsal marka imajı eklenerek model ge- nişletilmiştir. Kantitatif araştırma yöntemi kapsamında yapılan regresyon analizlerinin so- nucunda, kurumsal marka imajı ile marka güveni kavramlarının, tutum değişkeni aracılığı ile bankacılık ürünü satın alma niyetini pozitif yönde etkilediği görülmüştür. Kurumsal marka imajı, bankacılık ürünlerinin ana kategorileri olan bireysel kredi ürünleri, yatırım ürünleri, kartlar ve dağıtım kanallarını kullanma niyeti üzerinde önemli etkiye sahiptir. Araştırma sonucunda, Gerekçeli Eylem Teorisi, finansal hizmetler alanında marka güveni ve kurumsal marka imajı kavramları ile genişletilerek, finansal hizmetler alanında yapılacak çalışmalar için araştırmacılara bir model önerilmiştir.Article Kişilik İle Kültürlerarası Adaptasyon Arasındaki İlişkide Kültürel Zekanın Aracı Rolü: Lisansüstü Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma(2024) Arıkboğa, Fatma Şebnem; Mutlu, CeyhanKüreselleşme hızlandıkça ve ülkelerin çevresel koşulları değiştikçe, bireylerin yaşam standartlarını arttırmak amacıyla, farklı ülkelerde yaşama isteği artmaktadır. Bu istek bireylerde her ne kadar güçlü olsa da, farklı bir kültüre adaptasyon sağlamak hiç de kolay olmamaktadır. Bireylerin kültürlerarası adaptasyonlarını sağlamasına etki eden çeşitli faktör bulunmaktadır. Bu faktörlerin başında bireylerin farklı kültürden bireyleri anlamasını ve o kültüre uygun davranmasında önemli bir rol oynayan kültürel zeka kavramı gelmektedir. Kültürel zeka analizi, bireylerin bu zorlukların üstesinden gelmesine veya bu zorluklardan kaçınmasına yardımcı olmak için önemli bir konumda olmaktadır. Kültürel zekanın yanı sıra bireylerin kişilikleri de sonuçlara önemli derecede etki eden bir diğer unsur olarak ele alınmaktadır. Bireylerin kişilik yapılarının analizi, bu bireylerin farklı kültürlere adaptasyon sağlayıp sağlayamayacakları hakkında ön görüler ortaya koyabilmektedir. Bu çalışmanın amacı, İşletme lisansüstü öğrencilerinin yurtdışında yaşama niyetleri bağlamında, kültürlerarası adaptasyon, kültürel zeka ve kişilik kavramlarını ele alarak, bu üç kavram arasındaki ilişkinin boyutunu ortaya koymaktır.Article Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerde Uluslararasılaşma: Küresel Doğan İşletmelerin Süreç, Strateji ve Örgütsel Yetkinlikleri Üzerine Bir Değerlendirme(Beykoz Akademi, 2018) Karadağ, HandeKüçük ve orta ölçekli işletmeler ile çok uluslu işletmelerin uluslararasılaşmaları, bu işletmelerin gerek yapısal gerekse kaynak erişimlerindeki farklılıklar nedeniyle birbirine benzer olmayan süreçler izlemektedir. Uppsala modelinin öncülüğünü yaptığı ve yenilikçi ve ağ kurma yaklaşımları ile devam eden küçük işletme uluslararasılaşma yaklaşımları, bu firmaların yavaş ve kademeli bir uluslararasılaşma sürecinden geçtiğini öngörmektedir. Bu aşamaları izlemeyerek kuruldukları ilk günlerden itibaren uluslararası pazarlara hitap eden küresel doğan işletmeler, özellikle son yirmi yıldır giderek artan sayıda kuramsal ve ampirik çalışmaya konu olmaktadır. Konu çalışmada, bu firmaların ortaya çıkışları ve süreçleri ile birlikte, uluslararası pazarlarda rekabet avantajı elde etmelerini sağlayan pazara giriş ve rekabet stratejileri ile örgütsel yetkinlikleri mercek altına alınmıştır. Çalışmanın sonuçları, bu işletmelerin rekabet ve pazara giriş stratejilerinin içsel özelliklerine göre heterojenlik gösterebildiğini, buna karşın yenilikçi ve girişimci kültüre sahip olma, yüksek teknoloji kullanımı, yönetim becerileri yüksek küresel vizyona sahip kurucular ve pazarlama ve öğrenme başta olmak üzere örgütsel yetkinliklerini geliştirme kapasitesi gibi ortak özellklerinin sürdürülebilir rekabet avantajı elde etmelerinde önemli rol oynadığını ortaya koymaktadır.Article Kurumsal Sosyal Sorumluluk Çalışmalarında Marka Uyumu ve Algılanan Sosyal İkiyüzlülük(Pamukkale Üniversitesi, 2020) Elif Güner; Tosun, PetekArtan çevresel sorunlar, küresel krizler ve sosyal problemler nedeniyle, işletmelerin kurumsal sosyal sorumluluk (KSS) faaliyetleri çok önemli hale gelmiştir. Diğer taraftan, işletmenin faaliyet alanı ile KSS çabaları arasında uyum olmadığında, tüketiciler KSS aksiyonlarını ikiyüzlü olarak algılayabilmektedir. Bu çalışmanın amacı, marka-KSS uyumunun, tutum aracı değişkeni üzerinden satın alma niyeti üzerindeki etkisini ve algılanan sosyal ikiyüzlülüğün marka-KSS uyumu ve marka tutumu ilişkisi üzerindeki rolünü incelemektir. Araştırma modeli, deneysel serim ile test edilmiştir. Marka-KSS uyumu yüksek olduğunda markaya yönelik tutumun, marka-KSS uyumunun düşük olduğu duruma kıyasla daha olumlu olduğu bulunmuştur. Marka-KSS uyumunun yüksek olması, markaya yönelik tutumu ve satın alma niyetini olumlu etkilemektedir. Marka-KSS uyumunun düşük olduğu deney grubunun markaya yönelik tutumu da hiçbir KSS faaliyetinden bahsedilmeyen kontrol grubuna göre daha pozitiftir. Marka-KSS uyumunun satın alma niyetini doğrudan etkilemediği, tutum değişkeninin aracılık etkisi üzerinden dolaylı bir etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Algılanan ikiyüzlülüğün marka-KSS uyumu ve marka tutumu ilişkisindeki düzenleyici etkisinin anlamlı olmadığı görülmüştür.Article Örgütsel Çift Yönlülük Üzerine Uluslararası Literatürde Yapılan Çalışmaların Bibliyometrik Analizi(2024) Mutlu, CeyhanBu çalışmada, bibliyometrik analiz yönteminden yararlanarak, son yıllarda uluslararası literatürde artan bir öneme sahip olan örgütsel çift yönlülük kavramı kapsamlı bir şekilde ele alınmaktadır. Bu kavramın uluslararası literatürdeki oluşumundan gelişimine kadar olan tüm süreçler ve aktörler ele alınarak, yeni yeni gelişmeye başladığı ulusal literatürde de önemine dikkat çekmek amaçlanmaktadır. Araştırmanın verilerini, Web of Science veri tabanında yer alan, örgütsel çift yönlülük üzerine uluslararası literatürde yapılmış 1390 çalışma oluşturmaktadır. Elde edilen bu çalışmaları incelemek için, bibliyometrik analiz yönteminin yapılmasına olanak sağlayan, VosViewer 1.6.19. programından faydalanılmıştır. Bu programın yardımıyla, elde edilen çalışmalar arasındaki ortak yazarlar, atıflar, anahtar kelimeler gibi faktörlerin birbirileriyle olan ilişkisel bağlantıları incelenmiştir. Analiz sonuçlarını incelediğimizde, örgütsel çift yönlülük kavramının uluslararası literatürdeki gelişiminde aktörlerin rolleri net bir şekilde ortaya çıkmaktadır. Elde edilen tüm bulgular ışığında, örgütsel çift yönlülük kavramının ulusal literatürde de öneminin artması hedeflenmektedir.Article Pazarlama Biliminde Duygu ve Duygu Durumu Kavramları İçin Baz Alınmış Teoriler(Tübitak Dergi Park, Özel Akademi, 2019) Tosun, Petek; Sezgin, Selime; Uray, NimetEmotions, which are integral parts of everyday life and human beings, have been studied in various contexts within marketing science. The aim of this article is to conceptually examine the studies that have been focused on cognitive processes, purchasing behavior, product and service evaluation, and brand-consumer relationship, and explain the general contexts that include mood and emotion concepts by summarizing the theories about emotions in marketing science. Twelve theories including the Affect-as-Information Model, Affect Infusion Model, Heuristic and Systematic Processing, and Congruence Theories have been explained as the emotional mechanisms that affect consumers' cognitive processes and behaviors. This study, which classifies and summarizes the theories that are used as a theoretical base in marketing, is the first study in this field and aimsto create a source for the conceptual frameworks of future researches. In this stu dy where the theories based on mood and emotions in marketing are explained and classified, the implications for marketing managers are also included. In marketing, research on mood and emotions has been increasing in recent years, yet more research is needed to fully understand the impact of emotional processes on cognitive processes and consumer behavior.Article Psikolojik Sahiplik Kavramının Pazarlama ve Tüketici Davranışı Literatürüne Yansımaları: Bibliyometrik Bir Analiz(2023) Köse, Şirin Gizem; Çizer, Ece ÖzerTüketiciler ve sahip oldukları arasındaki ilişki değiştikçe, tüketimin yeni biçimleri ortaya çıkmaktadır. Bu doğrultuda, tüketicilerin benim- sedikleri yeni tüketim biçimlerine ilişkin çalışmalar da gün geçtikçe artmaktadır. Psikolojik sahiplik, özellikle de teknolojinin gelişimi ile pazarlama alanında önemini artıran kavramlardan biri olarak ön plana çıkmaktadır. Bu çalışmada psikolojik sahiplik kavramının pazarlama ve tüketici davranışı literatüründeki gelişimine ışık tutulması amaç- lanmıştır. Bu amaçla, 2008-2023 yılları arasındaki 195 çalışma bib- liyometrik analiz yöntemiyle incelenmiştir. Analiz sonuçlarına göre, psikolojik sahiplik konusunun pazarlama ve tüketici davranışı litera- türünde yeni ve dinamik bir kavram olarak önemini arttırdığı görül- mektedir. Psikolojik sahiplik, sıklıkla paylaşım ekonomisi ve bağlılık ile birlikte ele alınmaktadır.Article Citation - WoS: 2Citation - Scopus: 3Reforming Higher Education Finance in Turkey: the Alumni-Crowdfunded Student Debt Fund "a-Csdf" Model(TEDMEM, 2016) Son-Turan, SemenThis study presents an innovative and sustainable system formobilizing Turkish university alumni to contribute to acrowdfunded pool repackaged as a student debt instrument withan elaborate performance tracking tool, various payoff structuresand income-contingent repayment schedules. The ultimate aim isto offer a remedy for the conspicuous global shortage ofalternative finance sources and various forms of aid to highereducation students in the short-term, and, through enablingequitable and egalitarian access to quality higher education,transforming society and enhancing economic development in thelonger-term. The model rests upon a six-dimensional frameworkand its infrastructure is facilitated by a newly emerged form ofdigitally enhanced financing, “crowdfunding”. The researchmethod involves content analysis and data triangulation forvalidation purposes to determine the sub-themes surrounding thehigher education problem in Turkey. The theme-driven keywordsare searched for on Turkey’s first original social network, EksiSozluk, to uncover trends and biases towards student loans, debtrepayment and associated concepts. Subsequently, the samekeywords are utilized in a Google Trends search volume analysis,and are finally validated by a focus group discussion. Thetheoretical framework to explain students’ attitudes towardsborrowing and loan repayment and the motivation behind alumniand charitable giving, rests mainly on behavioral economics. TheA-CDSF Model uniquely addresses the higher education financeproblem in Turkey and offers an easily implementable originalsolution for institutions and policy makers.Article Sanal Etkileyicilerin Yükselişi: Tüketici Tutumları Üzerine Keşfedici Bir Araştırma(Alanya Akademik Bakış Dergisi, 2025) Kose, Sırın GızemPazarlama iletişiminin önemli araçlarından biri haline gelen etkileyici pazarlamada dijitalleşme ve yapay zekanın etkisiyle sanal etkileyiciler de kullanılmaya başlanmıştır. Bu çalışmada, sanal etkileyicilere ve sanal etkileyicilerin pazarlama iletişiminde kullanılmasına yönelik tüketici tutumlarının ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda veri elde etmede nitel araştırma yöntemlerinden derinlemesine mülakat tekniği kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre sanal etkileyicilere yönelik negatif tutumlar gerçek dışılık ve yapaylık, duygusal eksiklikler, endişe oluşturma, reklam unsuru olma; pozitif tutumlar ise yenilik ve ilgi çekicilik, kolaylık, uzmanlık olarak ortaya çıkarılmıştır. Bununla birlikte, sanal etkileyicilerin pazarlama iletişiminde kullanımı kapsamında, sanal etkileyici kullanan markaya yönelik tutum ve satın alma niyeti ile, satın alma niyetini şekillendiren unsurlar da (sanal etkileyicilerin özellikleri, bireysel özellikler, kullanım stratejileri, ürün türü, ilgilenim) araştırılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda, markalara pazarlama iletişimi çerçevesinde öneriler sunulmaktadır.Article Sera Gazı Emisyonları ile Mücadelede Uluslararası Ticaret Bağlantılı Uygulamalar(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2017) Karadağ, HandeSera gazı emisyon miktarları kullanılarak hazırlanan iklim modelleri, önümüzddeki dönemde tehlikeli boyutlarda iklim değişiklikleri yaşanmasını öngörmektedir. Atmosferdeki giderek artan karbondioksit (CO2) emisyonları ve bunun yaratacağı küresel boyuttaki iklim sistemi değişimleri, bu değişimlerin yaratacağı etkiler ve sonuçları ile alınması gereken kısa ve uzun dönemli önlemler, uluslararası platformlarda tartışılmaktadır. Konu çalışmada uluslararası ticaretten doğan emisyonların küresel ısınma ve iklim değişikliğine ne şekilde etkisi olduğu ve emisyon azaltımı için ticaret politikalarında ne tür değişimlerin sözkonusu olabileceği tartışılmıştır. Avrupa Birliği’nin dünya ticaret hacminde en büyük paya sahip olması ve dünya ülkelerine iklim değişkliği ve emisyon salınımları konudaki öncülük yapma misyonunu üstlenmesi nedeniyle, Birlik kapsamında bu yöndeki çalışmalar, politika değişiklikleri ve alınacak önlemler çalışma içeriğinde detaylı larak irdelenmiştir.Article Sosyal Medya Etkinliğinin Ölçümü: Firmaların Twitter Kullanımına İlişkin Bir İnceleme(Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020) Ayan, Büşra; Gürsoy, Umman Tuğba; Can, MustafaBu çalışmanın amacı farklı sektörlerde faaliyet gösteren lider rakip firmaların sosyal medya etkinliklerinin ölçülmesidir. Bu kapsamda, 2018 Şubat ayı boyunca Twitter kullanıcılarının kozmetik, pazaryeri ve elektronik sektöründe faaliyet gösteren rakip firmalar hakkında yaptıkları paylaşımlar ve bu firmaların kurumsal Twitter hesaplarından yapmış oldukları paylaşımlar Sosyal Medya Madenciliği yöntemi ile analiz edilmiştir. Firmalar hakkındaki tweet sayısı, tweet değeri (olumlu, olumsuz, nötr), takipçi kazanımı, yanıt sayısı, retweet sayısı ve beğeni sayısı başlıklarından oluşan Twitter etkinliğinin ölçüm kriterleri ele alınarak bir başarı sıralaması yapılmış ve en başarılı firmanın kozmetik, en düşük sıralamaya sahip firmanın ise elektronik sektöründen olduğu tespit edilmiştir. Tweet değerini saptayabilmek için Duygu Analizi gerçekleştirilmiştir ve olumlu tweet oranının kozmetik firmaları için daha fazla olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Article Sosyal Medya Madenciliği ile Firmaların Twitter Verilerinin İncelenmesi(2019) Ayan, Büşra; Gürsoy, Umman Tuğba; Can, MustafaBu çalışma, farklı sektörlerde faaliyet gösteren rakip firmaların Twitter verilerini analiz ederek, firmaların Twitter verilerinin firmalara göre anlamlı bir uyum gösterip göstermediğinin tespit edilmesini, firmaların Twitter’da paylaştıkları içeriklerin kümelenmesini ve hangi içerik kümesinin en fazla etkileşime yol açtığının belirlenmesini amaçlamaktadır. Bu kapsamda, 2017 yılı boyunca kozmetik, elektronik ve pazaryeri sektörlerinde faaliyet gösteren rakip firmalar tarafından paylaşılan Twitter verileri, Sosyal Medya Madenciliği süreci izlenerek analiz edilmiştir. Firmaların Twitter verilerinin firmalara göre anlamlı bir uyum gösterip göstermediği Uygunluk Analizi ile tespit edilmiştir. Firmaların Twitter paylaşımları ise Metin Madenciliği ön işleme metotlarından faydalanılarak “Özel Teklif”, “Yarışma & Etkinlik”, “Ürün”, “Sosyal”, “Destek & Geri Bildirim” ve “Özel Etkileşim” kategori başlıklarıyla kümelenmiştir. Firmaların elde ettikleri etkileşimlerin büyük bir çoğunluğunun azınlıktaki paylaşımlardan gelmesi sebebi ile hangi içerik kümesinin en fazla etkileşime yol açtığı Pareto İlkesi yardımı ile belirlenmiştir.Article Sürücüsüz Geleceğe Doğru: Otonom Araçlara Yönelik Tüketici Tutumları Üzerine Bir Araştırma(2025) Köse, Şirin GizemDijitalleşme ile gelişen otomasyon teknolojisi, günümüzde neredeyse her alanda kullanılmakta, günlük hayatının vazgeçilmez bir parçası haline gelmektedir. Otomasyon teknolojisinin en yeni uygulamalarından biri olan otonom araçlar, ulaşım sistemini temelden değiştirme potansiyeline sahip bir teknolojidir. Otomotiv sektörünün teknoloji ile geçirdiği bu değişim, insanların gerçekleştirdiği sürüş deneyimini otomatikleştirmektedir. Bu çalışmanın amacı otonom araçlara yönelik tutumları inceleyerek, otonom araçların benimsenmesini kolaylaştıran ve zorlaştıran unsurları ortaya çıkarmaktır. Bu kapsamda gerçekleştirilen derinlemesine görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizi ile incelenmiş, temalar ortaya çıkarılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre otonom araçları benimsemeyi kolaylaştıran faktörler algılanan fayda (çevresel, sosyal, duygusal, toplumsal), algılanan kullanım kolaylığı ve kullanışlılık, kişilik özellikleri ve hayat tarzı, ilgilenim, görünürlük ve yaygınlaşma, denenebilirlik ve yeniliktir. Otonom araçları benimsemeyi zorlaştıran faktörler ise veri gizliliği ve teknoloji endişesi, yüksek fiyat algısı, düşük algılanan kullanım keyfi, güven eksikliği ve belirsizlik olarak ortaya çıkarılmıştır.Article Sustainable Food Consumption Within the Scope of Green Economy: a Research on Consumer Perspective(2024) Köse, Şirin GizemSürdürülebilir üretim ve tüketim, her alanda olduğu gibi gıda sektöründe de önemli konulardan biridir. İnsanlığın yaşama devam etmesi için elzem olan gıda sektörü, çevreye etkileri bakımından da mercek altındadır. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı sürdürülebilir gıda tüketimini gıda tüketim sisteminin en önemli aktörlerinden biri olan tüketici perspektiflerinden ele almaktır. Bu amaçla derinlemesine görüşme tekniği kullanılarak veriler elde edilmiştir. Araştırma sonuçları, sürdürülebilir gıda tüketiminin önündeki engellerin algılanan pahalılık, bilgi eksikliği, algılanan yeşil yıkama, düşük bulunabilirlik, algılanan çaba ve yaşam koşulları olduğunu, sürdürülebilir gıda tüketiminin itici güçlerinin ise sağlık ve çevre bilinci, subjektif norm, sosyal medya ve gıda ilgilenimi olduğunu göstermektedir.Article The Effect of Self-Enhancement and Regulatory Focus on Word of Mouth(2016) Akpınar, EzgiWord of mouth is one of the main drivers that shapes consumers’ decisions.With the advent of social media, consumer reviews, opinions about brands propagate ata higher spread and reach masses. Thus, giving the rising interest in word of mouth,many brands are interested in understanding what makes consumers talk favorablyabout their products. Existing research suggests that one of the psychologicalmotivations to engage in positive word of mouth is self-enhancement. Consumers liketo provide positive information, which makes them look good to others. Yet, it is not somuch known how self-enhancement affects sharing. Do consumers also provide positiverecommendations when they already feel good about themselves? Our research showsthat self enhancement boosts the likelihood of giving positive recommendations. Yet,this pattern does not always hold and can be moderated with regulatory focus. We showthat when consumers are under high prevention focus, higher self-enhancement, in fact,decreases the likelihood of giving positive recommendations. This framework shedlights on how companies can encourage positive word of mouth, by understanding selfenhancement and regulatory focus mechanisms.
