TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.11779/1927
Browse
Browsing TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection by Department "Eğitim Fakültesi, İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümü"
Now showing 1 - 13 of 13
- Results Per Page
- Sort Options
Article Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Açılar Konusundaki Hatalarının İncelenmesi(eefdergi, 2018) Taylan, Rukiye Didem; Aydın, UtkunBu araştırmanın amacı, ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin açılarla ilgili yaptıkları hataların incelenmesidir. Bu nitel araştırma, İstanbul’da aynı ilçeye bağlı iki ayrı devlet okulunda altıncı sınıfta öğrenim görmekte olan öğrencilerle 2014-2015 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde gerçekleştirilmiştir (n=256). Araştırmanın verileri araştırmacıların geliştirdikleri açılar konusuyla ilgili açık uçlu sorulara öğrencilerin verdikleri cevaplardan oluşmaktadır. Öğrenci cevaplarının incelenmesinde, kavramsal çerçeve olarak Bloom Taksonomisi temel alınmış ve betimsel istatistik teknikleri kullanılarak analizler gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin bilgi (tanımlama ve sınıflandırma), uygulama ve değerlendirme düzeyindeki değişik sorulara verdikleri cevaplar incelendiğinde, öğrencilerin tüm düzeylerdeki soru tiplerinde zorluk yaşadıkları görülmüştür. Açıları ölçülerine göre sınıflandırmalarını gerektiren soruda öğrencilerin performanslarının nispeten daha yüksek olduğu görülmüştür. Öğrencilerin özellikle açılarla ilgili kavramları tanımlamada ve açılarla ilgili bir kuralı nedenleriyle açıklamada zorluk yaşadıkları ortaya çıkmıştır. Bunun yanı sıra, öğrencilerin bir kuralı ezberledikleri ve geometriyi tutarlı bir sistem olarak görüp şekil üzerinden kural açıklaması yapamadıkları gözlenmiştir. Öğretmenlerin Bloom Taksonomisi’ndeki bilişsel alanların göz önünde bulundurulduğu değişik soru tipleriyle tanıştırılması ve kavramların daha derin anlaşılması için tanımların ve geometrik argümanların kendi içinde tutarlı olduğunu öğretmeleri bu çalışmanın eğitimsel önerileri arasındadır. Matematik öğretmenlerinin bu konuyla ilgili mesleki gelişim programlarına katılmaları ve eğitim materyallerinin bu doğrultuda hazırlanması da teşvik edilebilir.Article Awareness of Misconceptions in Science and Mathematics Education: Perceptions and Experiences of Pre-Service Teachers(Ahi Evran Üniversitesi, 2017) Birgili, Bengi; Mesutoğlu, CananThis study aimed to reveal elementary science and mathematics pre-service teachers’ perceptions and experiences on misconceptions. To what extent pre-service teachers are aware of students’ misconceptions, and what they experienced about identifying and working with misconceptions were of interest for this study. Semi-structured interviews were conducted with 11 pre-service teachers from elementary science education and mathematics education programs. The results revealed that pre-service teachers had awareness on nature of misconceptions while having difficulties in providing more concise definitions of misconceptions. The misconceptions were mostly realized while giving additional examples compared to students’ explanation during teaching learning process. Another finding showed pre-service teachers believed that misconceptions might lead to academic underachievement, can have impact on other topics, can create negative symptoms of psychology, and classroom management problems. The findings were further structured into a SWOT analysis framework that can help future researchers.Research Project Bilinçli-farkındalık (mindfulness) Temelli Psiko-eğitim Programının Öğrencilerin Matematik Kaygısı, Tutumları ve Öz Yeterlikleri Üzerindeki Etkisi(TÜBİTAK, 2017) Aydın, Utkun; Aydın, Utkun; Atalay, Zümra; Taylan, Rukiye Didem; Bulgan, Gökçe; Bulgan, Gökçe; Özgülük, S. Burcu; Bulgan, Gökçe; Özgülük, S. BurcuBu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin matematik kaygılarını azaltmak, özyeterliklerini artırmak ve matematik dersine karşı olan tutumlarını olumlu yönde geliştirmek amacıyla hazırlanmış olan bilinçli-farkındalık temelli psiko-eğitim programının etkililiğini test etmektir. Araştırmanın katılımcıları 11-13 yaş aralığındaki beşinci, altıncı ve yedinci sınıf öğrencilerinden oluşmuştur. Araştırma 3 basamakta gerçekleştirilmiştir. Çalışma 1, Bilinçli Farkındalık-Temelli Özyeterlik Ölçeği-Yenilenmiş (BFTÖÖ- Y) versiyonunun Türkçe’ye adapte edilmesi ile ölçeğin, öğrencilerin bilinçli-farkındalık temelli öz-yeterlik düzeylerini belirlemede geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir. Çalışma 2’de ise, değişkenler arası teorik ilişkiler araştırılmıştır. Bilinçli-Farkındalık Ölçeği, Matematik Tutum Ölçeği, Matematik Kaygısı Ölçeği, Kısa Semptom Envanteri Kaygı Altölçeği ve BFTÖÖ- Y kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre, bilinçli-farkındalık düzeyi arttıkça kaygı ve matematik kaygı düzeyi azalmakta; bilinçli-farkındalık temelli özyeterlik düzeyi artmakta ve matematiğe yönelik tutumlar olumlu yönde gelişmektedir. Bilinçli-farkındalık temelli özyeterlik arttıkça, matematik tutumu olumlu yönde gelişmekte; matematik kaygı düzeyi azalmaktadır. Matematik kaygısı arttıkça, matematik tutumu olumsuz yönde gelişmekte, genel kaygı düzeyindeki artış matematik kaygısını arttırmaktadır. Kaygı düzeyi arttıkça matematik tutumu olumlu yönde gelişmektedir. Çalışma 3 kapsamında ise bilinçli farkındalık temelli psiko- eğitim programı öğrencilerinin matematik kaygısı, matematik tutumları ve özyeterlikleri üzerindeki etkisi test edilmiştir. Yapılan ön test- son test karşılaştırmaları sonucunda, deney grubunun bilinçli farkındalık düzeylerinin arttığı bilinçli farkındalık-temelli özyeterlik düzeylerinin ise hafif düzeyde arttığı tespit edilmiştir. Son test puanları açısından değerlendirildiğinde, deney grubunun matematik kaygı düzeyinin azaldığı, matematiğe yönelik olumlu tutum düzeylerinin arttığı, kontrol ve plasebo gruplarının ise matematik kaygı düzeylerinde çarpıcı bir değişim olmazken matematiğe yönelik olumlu tutum düzeylerinin arttığı tespit edilmiştir. Bu bulgular sonuç raporunda ilgili alan yazını ile ilişkilendirilerek tartışılmış ve uygulama açısından programın etkililiği değerlendirilmiş, gelecek çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.Article Citation - Scopus: 7Bilinçli-farkındalık Temelli Öz-yeterlik Ölçeği-yenilenmiş (bföö-y): Türkiye Uyarlama Çalışması(2017) Taylan, Rukiye Didem; Bulgan, Gökçe; Atalay, Zümra; Aydın, UtkunBu araştırmanın amacı, Cayoun, Francis, Kasselis ve Skilbeck (2012) tarafından geliştirilen "Bilinçli- Farkındalık Temelli Öz-yeterlik Ölçeği-Yenilenmiş"i (Mindfulness-Based Self Efficacy Scale-Revised) Türkçe'ye uyarlayarak geçerlik ve güvenirliğini araştırmaktır. Özgün ölçek İngilizce'dir ve altı boyutta toplam 22 maddeden oluşan beşli likert tipi bir ölçme aracıdır. Uyarlanan Türkçe form iki farklı devlet okulunun 5., 6. ve 7. sınıflarında okuyan 713 öğrenciye uygulanmıştır. Tüm ölçek (?= .72) ve ölçeğin Duygu Düzenleme (?= .73), Duygusal Denge (?= .68), Sosyal Beceriler (?= .65), Sıkıntı Tahammülü (?= .62), Sorumluluk Alma (?= .61) ve Kişilerarası Etkenlik (?= .65) alt boyutları için Cronbach Alfa içtutarlık katsayıları her bir alt boyutta yer alan düşük madde sayısı göz önüne alındığında kabul edilebilir seviyededir. Ayırt edici geçerlik analizleri kız ve erkeklerin bilinçli-farkındalık temelli öz-yeterlik ortalama puanları arasında anlamlı bir fark olmadığını gösterirken sınıf düzeyi açısından anlamlı farklılıklar gözlemlenmiştir. Analiz sonuçları, Türkçe'ye uyarlama çalışması gerçekleştirilen bu ölçeğin öğrencilerin bilinçli-farkındalık temelli öz-yeterlik düzeylerini belirlemede geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir. Sonuçların kuramsal ve yöntemsel uygulamaları tartışılmıştırArticle Çalışma Yaşamında Teknofobi ve Teknofili: Bir Ölçek Uyarlama Çalışması(2024) Çelik, Derya; Uzunçarşılı, ÜlküBu çalışmanın temel amacı Martínez-Corcoles vd. (2017) tarafından geliştirilen, Teknofobi ve Teknofili Ölçeği-TTQ (Technofobia and Technophilia Scales-TTQ)’nun Türkçe’ye uyarlama çalışmasının yapılmasıdır. Çalışmanın bir diğer amacı ise aktif olarak çalışma yaşamında rol alan bireylerin teknofobi ve teknofili davranışlarının incelenmesidir. Çalışmanın örneklemi 389 kişiden oluşmaktadır. Güncel ölçeğin Türkçe’ye uyarlanmasında öncelikle çeviri, geri çeviri, uzman görüşlerinin alınarak güncel ölçeğin oluşturulması aşamaları yer almaktadır. Ardından veriler toplanarak pilot uygulama ve ana uygulama aşamaları gerçekleştirilmiştir. Ölçek geçerliliğinin sağlanmasının tespitinde madde toplam korelasyonları hesaplanmıştır. Ardından açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yardımıyla yapı geçerliliği analiz edilmiştir. Ölçek güvenilirliği için Cronbach alfa değerleri hesaplanmıştır. Bu değer teknofobi ölçeği için (0,953) bulunmuştur. Teknofili ölçeğinde, tüm ölçek için (0,889), teknolojik itibar boyutunda (0,909), coşku boyutunda (0,820), teknoloji bağımlılığı boyutunda (0,844) bulunmuştur. Teknofobi ölçeği için KMO değeri 0,942 bulunmuş olup tek faktörlü ölçeğin toplam varyansın %66,833’ün açıkladığı saptanmıştır. Teknofili ölçeği için KMO değeri 0,875 bulunmuş olup üç faktörlü ölçeğin toplam varyansın %64,481’ini açıkladığı saptanmıştır. Teknofobi ile teknofili ölçekleri arasında yapılan korelasyon analizi sonucunda, teknofobi ve teknofili arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır (p>0,05). Çalışanların demografik özelliklerine ve çalıştıkları işletmelerin özelliklerine göre detaylı fark analizleri yapılarak sonuç kısmında yorumlanmıştır.Article Çevrim-İçi Matematik Öğretimi Alan Deneyiminde Teori ve Pratik Arasındaki Mesafe Üzerine Bir İnceleme(Mehmet Tekerek, 2025) Ӧlmez, İbrahim; Pekkan, Zelha Tunc; Birgili, Bengi; Taylan, Rukiye DidemGeçmiş çalışmalar, öğretmen adaylarının teori ve pratiği birleştirme becerisinin, derste öğrendiklerinipratiğe dökebilmek için artan öneminden bahsetmektedir. Bu çalışma, 23 matematik öğretmenliğiadayının bir matematik öğretmen eğitimi programındaki ders ve çevrim-içi matematik öğretimi alandeneyimlerini birleştirme becerisini incelemiştir. Bu çalışmanın verisini, öğretmen adaylarının birdönem boyu süren çevrim-içi ders verme deneyiminden önce gerçekleşen 24 video-kayıtlı ders planlamatoplantısının transkripleri ve Çevrim-içi Laboratuar Okulu’ndaki çevrim-içi ders anlatımlarından sonragerçekleşen 9 video-kayıtlı tüm sınıfın dahil olduğu tartışma toplantılarının transkripleri kapsamaktadır.Ayrıca, bu çalışmanın verisini öğretmen adaylarının çevrim-içi ders anlatımlarından sonra dersanlatımlarındaki ilginç ve önemli buldukları durumlar üzerine yazdıkları kısa notları da içermektedir.Sonuçlar, öğretmen adaylarının sıklıkla teori ve pratik arasındaki bağlantıları kurmakta zorlandıklarınıgöstermekte ve öğretmen eğitimcilerinin matematik öğretimi alan deneyimleri ödevlerinde daha fazladers entegrasyon fırsatlarını kullanmasını önermektedir. Ders öğretim üyelerinin amaçları, öğretmenadaylarının düşünümleri, ders planları ve tüm sınıfın dahil olduğu tartışma toplantıları gibi birden fazlaveri kaynaklarını kullanan bu çalışma, eğitim araştırması alanındaki var olan mesafenin kapanması içindeğerli bir nitel kanıt sunmaktadırArticle Citation - Scopus: 8Çocuklarda Sınav Kaygısı Ölçeği'nin Türkçe Uyarlaması(İlköğretim Online, 2017) Bulgan, Gökçe; Aydın, UtkunThe purpose of this study was to adapt the “Children’s Test Anxiet Scale (CTAS)” developed by Wren and Benson (2004) into Turkish. The original scale was in English and comprised of three factors including 30 items. Seven experts were involved in the adaptation process to translate the scale into Turkish and then back to English for providing evidence based on the consistency between the two forms. Following the translation process, a pilot study was conducted and the scale was given its final form. The Turkish form was administered to 1100 students who were attending to 3rd, 4th, 5th, and 6th grade classes in 3 public schools. Findings regarding the construct validity of the scale, which were obtained from the confirmatory analysis, supported the three-factor structure of the original scale. Subdimensions of the scale were Thoughts, Off-Task Behaviors, and Autonomic Reactions. Cronbach Alpha coefficients for the overall scale (???= .88) as well as the subdimensions of Thoughts (???= .82), Off-Task Behaviors (???= .72), and Autonomic Reactions (???= .75) were substantial in size. Regarding the discriminant validity analyses, there were no significant gender differences in students’ test anxiety while there were significant grade level differences. These results demonstrated that the Turkish version of the scale is a valid and reliable instrument, which may serve as useful in measuring elementary school students’ test anxiety levels. Directions for future research and practical implications for educational practice are discussed in terms of mathematics education.Article Innovation and Productivity Research in the Last Five Decades: a Bibliometric Analysis(2024) Çelik, DeryaPurpose: This study aims to reveal research trends by revealing the evaluation in this field by making a holistic analysis of academic studies that have examined the concepts of innovation and productivity in the last five decades. This analysis aims to reveal the general structure of academic studies that deal with the concepts of innovation and productivity. Methodology: Articles searched in the ‘‘Social Science Citation Index (SSCI)’’, ‘‘Science Citation Index Expanded (SCI-EXPANDED)’’ and ‘‘Emerging Sources Citation Index (ESCI)’’ in the ‘‘Web of Science (WoS)’’ database, researching innovation and productivity together between 1980-2023. It was analysed and mapped using the VOSviewer 1.6.19 software and manual methods. Co-occurrence Keyword Analysis, Document Co-citation Analysis and manual analysis methods were used in the mapping. Findings: This study reveals how research in innovation and productivity has developed over the last five decades and what trends it has. It has been determined that the most published areas are Economy, Management and Business. The most frequently used keywords were found to be "innovation", "productivity", "research-and-development", "growth", "performance" and "impact". The most published topics on a cluster basis are "impact", "innovation and productivity", "growth", "research and development" and "performance", respectively. In the document co-citation analysis, it was determined that the publication in which all publications were linked included the study titled "Research, Innovation and Productivity: an econometric analysis at the firm level", published by Crépon et al. (1998). This information can be a valuable resource for future research and policy-making and can be used to drive innovation and productivity progress. Originality: While the study is the first and only content analysis to reveal the combined trends in this field by examining the "innovation and productivity" studies together, it is thought that the results obtained can guide researchers and professionals.Article Investigating the Appropriateness of a Course Evaluation Model: Preservice Teachers Flipped Learning Experience(Anı Yayıncılık, 2025) Birgili, Bengi; Aydın, Utkun; Kurban, Caroline FellParlett and Hamilton’s (1972) Illuminative Evaluation Model (IEM) was adopted to research course evaluation in flipped learning environments. An integrated data set, including teaching videos, interviews from 17 preservice teachers, and course materials, was collected and analyzed in an educational sciences course. Both quantitative and qualitative data showed that this model, within its learning milieu and instructional systems aspects, had the potential to be a suitable method for instructors to evaluate the quality of their flipped courses. These relationships between the learning milieu and instructional systems provide evidence of the complexity of evaluation. This study demonstrates how the IEM helps uncover the design of a flipped educational sciences course and offers a suitable model for flipped course evaluation. Finally, the implications of this study for general instructional design are discussed.Article Okul Öncesi Sınıfında Olumlu Eğitim İklimi Geliştirmek için Durum Çalışması ile Çözüm Arayışı(2019) Ünlü, Canan; Tunç Pekkan, ZelhaBir belediye yuvasında, sınıf yönetimi zorluğu yaşayan bir öğretmen ve sınıfındaki öğrencileri kapsayan bir durum çalışması yapılmıştır. Gözlemlerle belirlenen durumlara yönelik, araştırmacı -aynı zamanda deneyimli bir okul öncesi yöneticisi- sınıf öğretmenine destek vermiştir. Veriler, üç hafta pasif gözlem (durumun belirlenmesi), altı hafta öğrenci ve öğretmen için düzenlenen uygulamalar ve bir hafta pasif gözlemle (değerlendirme) elde edilmiştir. Toplamda 41 saat sınıf gözlemi, yedi saat öğretmen görüşmesi yapılmıştır. Öğretmenin rolünün öğrencilerin davranışlarını nasıl etkilediği üzerinde analizler yapılmıştır. İlk aşamadaki gözlemler sırasında belirlenen istenmedik öğrenci ve öğretmen davranışları üzerine yoğunlaşılmış ve ilintili bir uygulama geliştirilmiştir. Bu uygulamada araştırmacı, öğrencilerin bireysel ihtiyaçları gözetmede, istenmedik davranışlarını önleme ve azaltmada örnekler üzerinden yapılan uygulamalar ve geribildirimlerle öğretmeni desteklemiştir. Öğrenci ve öğretmende görülen davranış değişiklikleri takip edilmiştir. Çalışmanın sonuçları, öğrenci ve öğretmende istenmedik davranışların sıklıklarının anlamlı olarak azaldığı, öğretmenin önleyici davranışlarını geliştirdiği, sınıf yönetiminin daha olumlu yönde değiştiğini göstermiştir.Article Okulda Üniversite Modeli: Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Kesir Bilgisi Gelişiminden Yansımalar(Kastamonu Üniversitesi, 2017) Taylan, Didem; Tunç-Pekkan, Zelha; Aydın, Utkun; Birgili, BengiThrough a university-school partnership, the aim of the present study was to investigate the efforts from University within School Model-based instruction, within which faculty members acted as teacher-researchers, to improve fifth grade students’ fractional knowledge. During 2014-2015, 220 fifth grade students from 2 public middle schools in İstanbul participated in the study. Two groups were selected as experimental (n= 4 classrooms) and control (n= 5 classrooms). In the experimental groups fractions was taught by teacher-researchers with University within School Model-based instruction, whereas in the control groups the fractions unit was taught by the mathematics teachers with traditional instruction. Data were analyzed by performing Independent Samples t-Test and Two-Factor ANCOVA. Additionally, students’ reflections were presented in order to provide readers with an indepth understanding of the implementation. Results revealed that University within School Model-based instruction, as compared to traditional instruction, had a significant effect on students’ fractional knowledge. Students’ reflections showed that University within School Model-based instruction improved their interest. Educational and methodological implications of the study were discussed.Article Citation - Scopus: 1Uygulamada Okulda Üniversite Modeli: Öğretmen Eğitimine Katkıları(SOSED Bütüncül Eğitim Danışmanlık & Yayıncılık, 2018) Tunç-Pekkan, Zelha; Karagöz-Akar, Gülseren; Akcan, Sumru"Okulda Üniversite" modeli altı boyutlu bir sistem olarak, akademisyenlerin sahada öğretmenlik yapmasının yanı sıra öğretmen eğitimine ilişkin bütün unsurları içerecek şekilde tasarlanmıştır (Özcan, 2013). Bu model, MEF Üniversitesi ve Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğretim üyeleri tarafından dezavantajlı bir ilkokul ve ortaokulda uygulanmıştır. Bu çalışmada üç farklı deneyim incelenmektedir: matematik öğretmenliğine giriş dersi kapsamında öğretmen adaylarının kazanımları, matematik eğitimcisi bir akademisyenin 6. Sınıf matematik dersi kapsamında öğretmenlik yaparak elde ettiği kazanımlar ve staj yapan son sınıf İngilizce öğretmen adayları ve öğretim üyesi tarafından ilkokul 3. sınıfın İngilizce dersinde yürütülen öğretim konusunda bilgi verilmektedir.Bu farklı deneyimlerde gözlemlenen ve yaşanan zorluklar ve bu zorlukları aşmak için yaratılan yaklaşımlar paylaşılmaktadır. Son olarak Okulda Üniversite modelinin okul üniversite işbirliğine sağlayacağı katkılar tartışılmıştır.Article Yeni Öğretmenlerin Öğrenci Düşüncelerine Gösterdiği Dikkat(2015) Rukiye Didem TaylanBu makale üçüncü-sınıf öğretmenlerinin öğrencilerin matematiksel düşüncelerini fark etmeleri ile ilgili çoklu durum çalışmasından kesitler sunmaktadır. Bu makalede mesleğe yeni başlamış olan iki sınıf öğretmeninin öğrencilerin matematiksel düşüncelerini fark etme becerilerini kulaklarına takılı taşınabilir kamera aracılığıyla seçtikleri kayıtlar yoluyla inceledim. Derslerden sonra öğretmenlerle yaptığım röportajlar sırasında öğretmenlerin video klipleri neden çektiklerine dair verdikleri bilgiler onların değişik olayları fark ettiğine dair kanıt sundu. çalışmadaki iki öğretmenin de ders sırasında en çok ilgi gösterdiği olaylar öğrencilerin matematiksel düşünmeleri ile ilgiliydi. Bulgular hem öğretmenlerin dikkatini inceleme konusunda geliştirilen araştırma metotları konusunda hem de yeni başlayan öğretmenlerin dikkat becerileri konusunda çıkarımlar içermektedir
